Evropská unie: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
(aktualisace)
(dokončení aktualisace)
Řádka 1: Řádka 1:
'''Evropská unie''' (EU) je soubor vztahů, které existují mezi členskými státy evropských společenství. EU nemá právní [[subjekt]]ivitu.
+
'''Evropská unie''' (EU) je subjekt [[mezinárodní právo|mezinárodního práva]].  Od 1. prosince 2009 má právní [[subjekt]]ivitu. Před tím to byl pouhý soubor vztahů, které existují mezi členskými státy evropských společenství.
  
 
EU vznikla v roce 1992 smlouvou o Evropské unii (TEU), které se též říká maastrichtská smlouva. Evropská unie má úzké vztahy s Evropským společenstvím volného obchodu (''European Free Trade Association'', EFTA), jehož členy je Norsko, Island, Švýcarsko a Liechtensteinsko. Na rozdíl od EU je EFTA čistá [[mezinárodní organisace]]. V říjnu 1991 EFTA a EHS založilo s účinností od 1. 1. 1994 Evropský hospodářský prostor (EHP, ''European Economic Area'', EEA). Za EFTA je však jeho členem Norsko, Island a Liechtensteinsko; Švýcarsko nikoliv.
 
EU vznikla v roce 1992 smlouvou o Evropské unii (TEU), které se též říká maastrichtská smlouva. Evropská unie má úzké vztahy s Evropským společenstvím volného obchodu (''European Free Trade Association'', EFTA), jehož členy je Norsko, Island, Švýcarsko a Liechtensteinsko. Na rozdíl od EU je EFTA čistá [[mezinárodní organisace]]. V říjnu 1991 EFTA a EHS založilo s účinností od 1. 1. 1994 Evropský hospodářský prostor (EHP, ''European Economic Area'', EEA). Za EFTA je však jeho členem Norsko, Island a Liechtensteinsko; Švýcarsko nikoliv.

Verse z 3. 2. 2010, 11:04

Evropská unie (EU) je subjekt mezinárodního práva. Od 1. prosince 2009 má právní subjektivitu. Před tím to byl pouhý soubor vztahů, které existují mezi členskými státy evropských společenství.

EU vznikla v roce 1992 smlouvou o Evropské unii (TEU), které se též říká maastrichtská smlouva. Evropská unie má úzké vztahy s Evropským společenstvím volného obchodu (European Free Trade Association, EFTA), jehož členy je Norsko, Island, Švýcarsko a Liechtensteinsko. Na rozdíl od EU je EFTA čistá mezinárodní organisace. V říjnu 1991 EFTA a EHS založilo s účinností od 1. 1. 1994 Evropský hospodářský prostor (EHP, European Economic Area, EEA). Za EFTA je však jeho členem Norsko, Island a Liechtensteinsko; Švýcarsko nikoliv.

Dne 1. prosince 2009 nabyla účinnosti Reformní smlouva. EU se stala právním nástupcem Evropského společenství (bývalé EHS) a získala právní subjektivitu. Euratom nadále existuje vedle EU; jedná o 2 evropská společenství (původně existovalo též ESUO; evropská společenství byla tedy 3).

Dopad práva EU na národní právo

Kandidátský stát má povinnost sbližování (aproximace) národního práva k právu EU. Přistupující stít má povinnost slaďování (harmonisace) národního práva s právem EU. A členský stát EU má povinnost provedení (implementace) práva EU:

  1. transposice (promítnutí) směrnice
  2. adaptace (přizpůsobení se) nařízení

Právo EU má přednost (primát) před národním právem.[1] To zavedl rozsudek ESD ve věci Van Gend en Loos v. Nederlandse Aministratie der Belastigen, sp. zn. C-26/62, který byl potvrzen rozsudkem ve věci Costa v. ENEL, sp. zn. C-6/64.

V EU stále zuří spor mezi federalisty[2] (PDF) a eurorealisty (hanlivě "euroskeptici")[3]. Cílem federalistů je změnit EU na druhé USA, cílem eurorealistů je změnit EU na druhé EFTA. Eurorealism je zvláště silný v UK a severských státech. Jeho symbolem je odpor k euru. (Členy EMU není UK, Dánsko a Švédsko.) Eurorealisté odmítají vzít na vědomí rozsudek ESD ve věci Van Gend en Loos v. nizozemská daňová správa, nebo s ním nesouhlasí.

Jak transformovat EU na skutečnou federaci

Evropský parlament musí být posílen na skutečný zákonodárný sbor, tj. neměl by zůstat jako pouhý konsultační orgán Rady EU. Jako v každé federaci by měl být dvoukomorový. Stávající EP by měl být transformován na Poslaneckou sněmovnu tak, aby volební právo bylo skutečně rovné, tj. aby každý poslanec representoval million voličů (vždy zaokrouhleno nahoru), tj. celkem přibližně 400 poslanců (v USA je to 435); ČR by tak byla zastupována 11 poslanci. Rada EU by měla být transformována na Senát, kde by každý stát měl dva senátory, tj. celkem 54 senátorů.

EU by měla být založena na dělbě moci, nikoliv na parlamentním systému. President EU by měl být volen přímo, neměl by se tedy ucházet o důvěru EP. Jeho kabinet by však měl být schvalován Senátem.

Vizte též

Další odkazy