Evropské právo: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
(přesun na Směrnice)
(* [http://iate.europa.eu/iatediff/SearchByQueryLoad.do?method=load database překladů pojmů do národních jazyků] (IATE))
Řádka 32: Řádka 32:
 
== {{Externí odkazy}} ==
 
== {{Externí odkazy}} ==
 
* [http://sagit.cz/pages/lexikonheslatxt.asp?cd=156&typ=r&levelid=eu_252.htm Sbližování právních předpisů členských států EU]
 
* [http://sagit.cz/pages/lexikonheslatxt.asp?cd=156&typ=r&levelid=eu_252.htm Sbližování právních předpisů členských států EU]
 +
* [http://iate.europa.eu/iatediff/SearchByQueryLoad.do?method=load database překladů pojmů do národních jazyků] (IATE)
  
 
[[Kategorie:Evropské právo| ]]
 
[[Kategorie:Evropské právo| ]]

Verse z 6. 4. 2012, 08:41

Evropské právo je systém původně mezinárodních smluv a obyčejů, který upravuje vztahy mezi státy v rámci evropských společenství. Od rozsudku Costa v. ENEL má evropské právo stále více federální charakter, což se projevuje zejména v nařízení, neboť jsou přímo použitelné.

Dělení

  1. primární právo – upravuje samotné vztahy mezi státy, musí je ratifikovat všechny státy jednotlivě a
  2. sekundární právo, které se zabývá právními úpravami všech oblastí vymezených primárním právem.

Mezi prameny sekundárního evropského práva patří

Při přípravě evropského předpisu evropská komise nejprve vyhotoví zelenou knihu. Ta je základem diskusse a je v ní proto více otázek než odpovědí. Shrnutím diskusse je bílá kniha, která je tak podkladem pro vypracování paragrafovaného znění. Oba druhy knih patří mezi evropské soft law.

Speciální označení evropských předpisů má zkratku CELEX.

Příprava evropských předpisů

Jakmile evropská kommisse připraví osnovu, je zaslána radě EU a evropskému parlamentu ke schválení. V rámci rady EU se k ní v pracovních skupinách (B.1 až K.5) vyjadřují členské státy. V ČR k tomu účelu slouží resortní koordinační skupiny (RKS)[1], které připravují různé druhy materiálů:

  1. posice definuje úvodní rámcový postoj ČR k projednávané osnově.
  2. instrukce určuje postoj ČR k dílčí projednávané otázce.
  3. mandát je závěrečným dokumentem postoje ČR pro radu EU na úrovni ministrů. Svým charakterem se podobá instrukci, svým obsahem posici.

Vizte též

Prameny a literatura

  • Markéta Whelanová: Problémy české legislativy související s implementací práva ES/EU. In Právní rozhledy 24/2008, pp. 883–887; kritika kvality evropských předpisů.

Další odkazy