Přímý účinek: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
(IW)
(odstranění příliš striktního tvrzení, == Nepřímý účinek ==)
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
'''Bezprostřední účinek''', nevhodně ''přímý účinek'', je [[doktrína]] vyvinutá Evropským soudním dvorem (ECJ) v rámci federalisace evropských společenství, která znamená, že se každý může dovolat práva EU, i když ho členský [[stát]] neprovede buď vůbec, anebo chybně.
+
'''Přímý účinek''' nebo '''bezprostřední účinek''' je [[doktrína]] vyvinutá [[Evropský soudní dvůr|Evropským soudním dvorem]] (ECJ) v rámci federalisace [[EU|evropských společenství]], která znamená, že se každý může dovolat práva EU, i když ho členský [[stát]] neprovede buď vůbec, anebo chybně.
  
Směrnice EU se lze dovolat nejen proti členskému státu (vertikální bezprostřední účinek), ale také proti jiné osobě na stejné úrovni (horizontální bezprostřední účinek). Průlomým rozhodnutím byl rozsudek C-26/62 ''Van Gend en Loos v. Nederlandse Aministratie der Belastigen'', který stanovil, že se každý může dovolat bezprostředního účinku zakládacích smluv evropských společenství. Rozsudek C-9/70 ''Franz Grad v. Finanzamt Traunstein'' rozšířil bezprostřední účinek na právní předpisy evropských společenství a jejich rozhodnutí. Rozsudek C-41/74 ''Van Duyn v. Home Office'' specifikoval bezprostřední účinek pro směrnice EHS. Rozsudek C-148/78 ''Publico Ministero v. Ratti'' upřesnil, že už musí marně uplynout lhůta pro transposici směrnice.
+
Směrnice EU se lze dovolat pouze proti členskému státu (vertikální bezprostřední účinek), ale již ne proti jiné osobě na stejné úrovni (horizontální bezprostřední účinek). Průlomým rozhodnutím byl rozsudek C-26/62 ''Van Gend en Loos v. Nederlandse Aministratie der Belastigen'', který stanovil, že se každý může dovolat bezprostředního účinku zakládacích smluv evropských společenství. Rozsudek C-9/70 ''Franz Grad v. Finanzamt Traunstein'' rozšířil bezprostřední účinek na právní předpisy evropských společenství a jejich rozhodnutí. Rozsudek C-41/74 ''Van Duyn v. Home Office'' specifikoval bezprostřední účinek pro směrnice EHS.
 +
 
 +
== Nepřímý účinek ==
 +
Rozsudek C-148/78 ''Publico Ministero v. Ratti'' stanovil povinnost vykládat národní [[právní řád]] v souladu s [[Evropské právo|právem EU]] a upřesnil, že už musí marně uplynout lhůta pro transposici směrnice.
  
 
== {{Interní odkazy}} ==
 
== {{Interní odkazy}} ==
 
* [[Přímá použitelnost]]
 
* [[Přímá použitelnost]]
 +
 +
== {{Externí odkazy}} ==
 +
* [http://www.topnotes.org/EC3-1DirEffect.pdf Direct Effect of EC Law] (PDF; anglicky)
 +
* [[:en:Indirect effect|Indirect effect]] (anglicky)
 +
* Václav Pátek: [http://books.google.cz/books?id=g8zJLia4UT8C&pg=PA19#v=onepage&q&f=false Přímý a nepřímý účinek]. In ''DPH u finančních a pojišťovacích služeb nejen pro banky a pojišťovny''
  
 
[[Kategorie:Evropské právo]]
 
[[Kategorie:Evropské právo]]

Aktuální verse z 21. 2. 2011, 14:26

Přímý účinek nebo bezprostřední účinek je doktrína vyvinutá Evropským soudním dvorem (ECJ) v rámci federalisace evropských společenství, která znamená, že se každý může dovolat práva EU, i když ho členský stát neprovede buď vůbec, anebo chybně.

Směrnice EU se lze dovolat pouze proti členskému státu (vertikální bezprostřední účinek), ale již ne proti jiné osobě na stejné úrovni (horizontální bezprostřední účinek). Průlomým rozhodnutím byl rozsudek C-26/62 Van Gend en Loos v. Nederlandse Aministratie der Belastigen, který stanovil, že se každý může dovolat bezprostředního účinku zakládacích smluv evropských společenství. Rozsudek C-9/70 Franz Grad v. Finanzamt Traunstein rozšířil bezprostřední účinek na právní předpisy evropských společenství a jejich rozhodnutí. Rozsudek C-41/74 Van Duyn v. Home Office specifikoval bezprostřední účinek pro směrnice EHS.

Nepřímý účinek

Rozsudek C-148/78 Publico Ministero v. Ratti stanovil povinnost vykládat národní právní řád v souladu s právem EU a upřesnil, že už musí marně uplynout lhůta pro transposici směrnice.

Vizte též

Další odkazy