Právní předpis: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
d (Robot: Automated text replacement (-\[\[:cs:(\d{1,4})\|\d{1,4}\]\] +\1))
d (Robot: Automated text replacement (- - + – ))
Řádka 28: Řádka 28:
 
* '''Derivativní''' (odvozený, prováděcí) právní předpis provádí právní předpis vyšší právní síly, na jehož základě byl vydán, např. [[nařízení]] [[vláda|vlády]] provádí [[zákon]]. Odvozená úprava musí být ''secundum et intra legem'', na základě zákona a v jeho mezích.
 
* '''Derivativní''' (odvozený, prováděcí) právní předpis provádí právní předpis vyšší právní síly, na jehož základě byl vydán, např. [[nařízení]] [[vláda|vlády]] provádí [[zákon]]. Odvozená úprava musí být ''secundum et intra legem'', na základě zákona a v jeho mezích.
  
V nauce existuje spor o povahu [[obec]]ních [[vyhláška|vyhlášek]]. Ty jsou vydávány na základě ústavního zmocnění, avšak rozsah jejich normotvorné legitimace je - poměrně volně - vymezen [[obecní zřízení|obecním zřízením]]. Prováděcím předpisem obecního řízení však tyto vyhlášky nejsou. Nelze je proto bez výhrad zařadit ani mezi originární, ani mezi odvozené právní předpisy. Ještě silnější omezení dopadá na [[kraj]]ské [[vyhláška|vyhlášky]], jimiž smějí být ukládány povinnosti, jen pokud to výslovně stanoví [[zákon]].
+
V nauce existuje spor o povahu [[obec]]ních [[vyhláška|vyhlášek]]. Ty jsou vydávány na základě ústavního zmocnění, avšak rozsah jejich normotvorné legitimace je – poměrně volně – vymezen [[obecní zřízení|obecním zřízením]]. Prováděcím předpisem obecního řízení však tyto vyhlášky nejsou. Nelze je proto bez výhrad zařadit ani mezi originární, ani mezi odvozené právní předpisy. Ještě silnější omezení dopadá na [[kraj]]ské [[vyhláška|vyhlášky]], jimiž smějí být ukládány povinnosti, jen pokud to výslovně stanoví [[zákon]].
  
 
Někdy se hovoří o druhém dělení právních předpisů, na '''primární''' a '''sekundární''', takže ve spojení s dělením na originární a neoriginární předpisy vznikají celkem čtyři skupiny právních předpisů. Význam tak složitého dělení je však spíše jen theoretický.
 
Někdy se hovoří o druhém dělení právních předpisů, na '''primární''' a '''sekundární''', takže ve spojení s dělením na originární a neoriginární předpisy vznikají celkem čtyři skupiny právních předpisů. Význam tak složitého dělení je však spíše jen theoretický.

Verse z 4. 10. 2006, 12:11

Právní předpis (normativní právní akt) je soubor obecně závazných právních norem, které tvoří součást právního řádu.

Druhy právních předpisů

  1. zákony
  2. nařízení (tzv. podzákonné právní předpisy)

Listina základních práv a svobod byla vyhlášena ústavním zákonem č. 23/1991 Sb. Ten po rozpadu federace v roce 1992 pozbyl statusu ústavního zákona, avšak Listina samotná byla republikována usnesením předsednictva České národní rady jako součást ústavního pořádku. Tím se Listině dostalo v právním řádu České republiky zcela atypického, výlučného postavení.

Součástí právního řádu a právním předpisem v širším smyslu jsou i Parlamentem ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy a po vstupu České republiky do Evropské unie v r. 2004 i tzv. samovykonatelná ustanovení unijní legislativy.

Struktura právního předpisu

Je upravena v čl. 25 legislativních pravidel:

  1. části („ČÁST PRVNÍ“)
  2. hlavy („HLAVA I“)
  3. díly („Díl 1“)
  4. oddíly („Oddíl 1“)

Dělení právních předpisů

Podle rozsahu normotvorné legitimace se právní předpisy dělí na dva základní druhy:

  • Originární (původní) právní předpis upravuje společenské vztahy přímo na základě ústavního zmocnění a může tak činit i tam, kde úprava dosud neexistovala, tj. v případě nařízení praeter legem. Ani originární právní předpis nesmí však stát contra constitutionem, být v rozporu s Ústavou. Příkladem originárního právního předpisu je zákon.
  • Derivativní (odvozený, prováděcí) právní předpis provádí právní předpis vyšší právní síly, na jehož základě byl vydán, např. nařízení vlády provádí zákon. Odvozená úprava musí být secundum et intra legem, na základě zákona a v jeho mezích.

V nauce existuje spor o povahu obecních vyhlášek. Ty jsou vydávány na základě ústavního zmocnění, avšak rozsah jejich normotvorné legitimace je – poměrně volně – vymezen obecním zřízením. Prováděcím předpisem obecního řízení však tyto vyhlášky nejsou. Nelze je proto bez výhrad zařadit ani mezi originární, ani mezi odvozené právní předpisy. Ještě silnější omezení dopadá na krajské vyhlášky, jimiž smějí být ukládány povinnosti, jen pokud to výslovně stanoví zákon.

Někdy se hovoří o druhém dělení právních předpisů, na primární a sekundární, takže ve spojení s dělením na originární a neoriginární předpisy vznikají celkem čtyři skupiny právních předpisů. Význam tak složitého dělení je však spíše jen theoretický.

Konkrétní typy nařízení

  • vládní nařízení, v dikci platného právního řádu nařízení vlády jako pozůstatek federace. Vydává ho vláda.
  • vyhláška ministerstva. Původně nebyla považována za právní předpis, cf. vyhlášky, jímž se publikovaly mezinárodní smlouvy. Nyní tuto funkci vyhlášek převzala sdělení.
  • vyhláška obce nebo kraje. Je vydávána v samostatné působnosti, a proto bývá považována za originární předpis.
  • nařízení obce nebo kraje. Je vydáváno v přenesené působnosti, a proto je jednoznačně považováno za odvozený předpis.

V případě obcí a krajů upravuje nařízení záležitosti v přenesené působnosti obce nebo kraje, čímž se liší od vyhlášky, která se týká samostatné působnosti obce. Vládní nařízení se svou právní povahou podobají vyhláškám ústředních správních úřadů. Rozdíl spočívá v tom, že vláda k vydání nařízení nemusí být výslovně zmocněna zákonem, její pravomoc vyplývá přímo z Ústavy a může nařízením provést kterýkoli zákon i bez výslovného zákonného zmocnění (v praxi se však této možnosti nevyužívá).

Obecně konkrétní akty

Jsou akty na pomezí právního předpisu a rozhodnutí. Jedná se zejména o některá normativní rozhodnutí presidenta republiky:

Šablona:Pralit

  • Dušan Hendrych et al.: Správní právo. Obecná část.

Vizte též