Právo: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
(nová definice)
(přesun na Oprávnění)
Řádka 16: Řádka 16:
 
Vládnoucí theorií práva je '''fikční'''. Friedrich Karl von Savigny (1779–1861) tvrdil, že právo je umělý konstrukt, který nemá odraz v společenské realitě. Jeho opponent, Otto Friedrich von Gierke
 
Vládnoucí theorií práva je '''fikční'''. Friedrich Karl von Savigny (1779–1861) tvrdil, že právo je umělý konstrukt, který nemá odraz v společenské realitě. Jeho opponent, Otto Friedrich von Gierke
 
(1841–1921), je autorem '''organické''' theorie. Podle ní je právo pouhým odrazem reálně existujících společenských vztahů, které by existovaly i samy, bez práva. Podle něho ideální [[stát]] je synthesou ''Genossenschaften'' (horizontálních sdružení) a ''Herrschaften'' (vertikálních sdružení). Václav Klaus užitečnost horizontálních sdružení popírá a množství vertikálních sdružení se snaží minimalisovat.
 
(1841–1921), je autorem '''organické''' theorie. Podle ní je právo pouhým odrazem reálně existujících společenských vztahů, které by existovaly i samy, bez práva. Podle něho ideální [[stát]] je synthesou ''Genossenschaften'' (horizontálních sdružení) a ''Herrschaften'' (vertikálních sdružení). Václav Klaus užitečnost horizontálních sdružení popírá a množství vertikálních sdružení se snaží minimalisovat.
 
== Subjektivní a objektivní právo ==
 
Neboť český výraz ''právo'' je mnohoznačný, rozlišuje se v právnické terminologii právo na ''objektivní'' a
 
''subjektivní''.
 
 
'''Subjektivní právo''' znamená právo, které někomu svědčí nebo může svědčit (např. právo na důchod, právo přednosti v jízdě apod.), kdežto
 
'''objektivní právo''' je právo jako takové, tzn. [[právní řád]], [[platné právo]].
 
 
Pro subjektivní právo někteří právní theoretici používají termínu '''oprávnění''', avšak tento výraz někteří nepokládají za zcela synonymní a šťastně zvolený, neboť asociuje představu, že oprávnění bylo někým uděleno, kdežto subjektivní právo
 
může být inherentní – vrozené (např. [[právo na život]] nebo právo na zabezpečení ve stáří).
 
 
Někdy se též v právních textech setkáváme s pojmem ''subjektivní povinnost''; protože však povinnost nemůže být nikdy objektivní v tom smyslu jako právo, je to hyperkorektní, nesprávný usus; pleonasmus. Vhodné je naopak spojovat povinnost s adjektivem ''právní'', čímž se odliší právem vynutitelná povinnost od povinnosti obecné, např. morální.
 
 
=== Definice subjektivního práva ===
 
Ačkoli se jedná o základní, intuitivně chápaný pojem, nalézt formálně přesnou a vyčerpávající definici subjektivního práva je obtížné.
 
Někdy se subjektivní právo vykládá jako přípustná, nikoli však povinná modalita jednání: právo zúčastnit se [[valné hromady]] [[akciová společnost|akciové společnosti]] svědčí mimo jiné všem [[akcionář]]ům, ale není jejich [[povinnost]]í: neúčast není pokládána za [[delikt]] v právním smyslu a [[akcionář]] nemůže být za absenci nijak postižen. Naopak pro členy [[představenstvo|představenstva]] [[akciová společnost|akciové společnosti]] bývá účast na [[valná hromada|valné hromadě]] povinná, není to tedy jejich subjektivní právo, ale [[právní povinnost]]; podobně v zemích, kde je zavedeno tzv. povinné [[volební právo]], nejde již o subjektivní právo, ale toto právo se stává [[volby|volební]] [[povinnost]]í.
 
 
Takové definice, ač jsou v literatuře časté, nepostihují však velmi širokou třídu subjektivních práv, kterým žádná rozpoznatelná volitelná modalita jednání neodpovídá: subjektivní právo [[věřitel]]e na vrácení splatného [[dluh]]u je fakticky [[právní povinnost]]í dlužnou věc přijmout, neboť jinak by se věřitel dostal do [[prodlení]], za něž by musel nést [[sankce|sankční]] důsledky. Přesto je vztah [[věřitel]]e k [[dlužník]]ovi jistě správné označovat za právo, nikoli za [[povinnost]].
 
 
Přesnější by patrně bylo definovat subjektivní právo reversně jako situaci existence [[právní povinnost]]i, která oprávněné osobě svědčí; těžkopádnost takové definice je ovšem patrná na první pohled.
 
 
O možnost variantního chování se jedná toliko u jednoho druhu subjektivního práva, totiž u '''svobody''', jež ''ex definitione'' vyžaduje nejméně dva mody chování, mezi nimiž si ten, komu svoboda svědčí, může bez hrozby [[sankce]] a v souladu s (objektivním) [[objektivní právo|právem]] vybrat – např. [[svoboda shromažďování]] znamená možnost, nikoli však [[povinnost]] beztrestně konat shromáždění občanů.
 
  
 
== Soukromé a veřejné právo ==
 
== Soukromé a veřejné právo ==
Řádka 56: Řádka 34:
  
 
Procesní práva jsou upravena např. v [[občanský soudní řád|občanském soudním řádu]], příkladem je právo žalobce navrhovat důkazy pro svá tvrzení (a zároveň povinnost tak pod sankcí ztráty sporu učinit, pokud ho k tomu soud vyzve).
 
Procesní práva jsou upravena např. v [[občanský soudní řád|občanském soudním řádu]], příkladem je právo žalobce navrhovat důkazy pro svá tvrzení (a zároveň povinnost tak pod sankcí ztráty sporu učinit, pokud ho k tomu soud vyzve).
 
== Absolutní a relativní práva ==
 
'''Absolutním''' (subjektivním) právem se rozumí právo, které oprávněnému nezakládá [[právní vztah]] k určité [[osoba|osobě]], ale působí vůči všem (''erga omnes''): příkladem jsou [[věcná práva]].
 
 
'''Relativní''' subjektivní právo je takové, které vytváří právní vztah mezi oprávněným a jednou nebo několika dalšími osobami: např. právo na náhradu [[škoda|škody]] spojuje [[poškozený|poškozeného]] s jedním nebo několika [[škůdce|škůdci]], vůči jiným osobám nepůsobí.
 
 
Absolutní a relativní práva se v theorii rozlišují i u veřejných práv: příkladmo právo na [[starobní důchod]] je relativní (důchod není
 
oprávněnému povinen vyplácet každý, ale jen příslušný zákonem k tomu stanovený [[úřad]]), kdežto [[svoboda shromažďování]] je absolutní: nikdo nesmí druhému bránit v pokojném shromažďování.
 
 
Pro úplnost je nutno uvést, že u [[základní práva|základních práv]] se kategorie absolutní/relativní užívá i v dalším smyslu: '''absolutní základní právo''' je takové, které nelze omezit ani zákonem (např. právo nebýt vystaven [[mučení]]), zatímco '''relativní základní právo''' omezeno za jistých okolností být může (např. [[svoboda projevu]]).
 
  
 
== Vývoj práva v českých zemích po r. 1989 ==
 
== Vývoj práva v českých zemích po r. 1989 ==

Verse z 8. 3. 2007, 11:02

Právo je pojem, který se na rozdíl od angličtiny používá ve dvojím pojetí:

  1. v objektivním smyslu (anglicky law) je to soubor právních norem, tj. příkazů, zákazů a dovolení (obecně pravidel), jimiž právotvorné společenství upravuje přípustné jednání a vzájemné vztahy svých členů a
  2. v subjektivním smyslu (anglicky right) je to oprávnění osoby nějak se chovat, více vizte v článku oprávnění.

Tento článek pojednání o právu v objektivním slova smyslu.

Různé druhy práva

Právem v širším slova smyslu je každý takový soubor pravidel; jsou jím např. i pravidla, která platí mezi vězni v téže cele. Právem v užším slova smyslu jsou však pouze taková pravidla, které stanoví a vynucuje stát. V právním státě má stát mocenský monopol, tzn. pouze stát smí prostřednictvím svých orgánů vynucovat dodržování práva. Pravidla, která stát nevynucuje, např. zvyky, morálka (křesťanské Desatero), pravidla slušného chování (etiketa), ale ani církevní právo, právem v užším smyslu nejsou.

Zvláštní postavení v tomto smyslu má smluvní právo. Stát umožňuje, aby smluvníci platné právo smlouvou rozšířili – výhradně však na vzájemné vztahy – a dodržování uzavřené smlouvy pak vynucuje stejně jako jiné právní normy (zásada pacta sunt servanda). Z hlediska jednoho právního pojetí jsou ustanovení smluv přímo právem, z hlediska druhého je právem pouze povinnost dodržovat smluvní povinnosti; tento spor má však význam pouze z theoreticko-právního hlediska.

Právo prošlo složitým historickým vývojem. Státní mocenský monopol a pojetí práva v podobě, jakou známe z České republiky, je poměrně pozdním a nikoli universálním uspořádáním: např. v islámských zemích platí náboženské právo (šaría) a v některých působí náboženská policie (která má mj. právo přestupce na místě tělesně potrestat), ve Středomoří se uplatňuje právo vendety, v mnoha afrických zemích vynucují právo místo státu kmeny nebo kmenové svazy.

Theorie práva

Vládnoucí theorií práva je fikční. Friedrich Karl von Savigny (1779–1861) tvrdil, že právo je umělý konstrukt, který nemá odraz v společenské realitě. Jeho opponent, Otto Friedrich von Gierke (1841–1921), je autorem organické theorie. Podle ní je právo pouhým odrazem reálně existujících společenských vztahů, které by existovaly i samy, bez práva. Podle něho ideální stát je synthesou Genossenschaften (horizontálních sdružení) a Herrschaften (vertikálních sdružení). Václav Klaus užitečnost horizontálních sdružení popírá a množství vertikálních sdružení se snaží minimalisovat.

Soukromé a veřejné právo

Objektivní právo se podle kontinentálního pojetí, které je užíváno i v České republice, člení na právo veřejné a právo soukromé. Obdobné dělení se týká i subjektivních práv, proto hovoříme např. o "subjektivním veřejném právu". Hranice mezi veřejným a soukromým právem však není zcela zřetelná a často vznikají spory o to, je-li určitý vztah veřejnoprávní nebo soukromoprávní.

Charakteristickým znakem veřejného práva je, že právní vztahy jím upravené jsou asymetrické a nerovné (vrchnostenské), odpovídající vztahu stát–občan. Typickým veřejným právem je právo na sociální zabezpečení: sociální dávky může požadovat pouze fysická osoba, jsou vypláceny ze státního rozpočtu a o jejich výši rozhoduje správní úřad ve správním řízení rozhodnutím, jež je správním aktem. Není-li občan s rozhodnutím správního úřadu spokojen, může požádat o jeho přezkoumání soud, který o jeho návrhu rozhodne ve správním soudnictví.

Naproti tomu soukromoprávní vztahy charakterisuje symetrie a rovnost účastníků. Příkladem je právo na náhradu škody nebo právo na mzdu za vykonanou práci. V řízení o takovém nároku jsou obě strany v rovnoprávném postavení, žádná z nich není oprávněna něco druhé straně autoritativně nařizovat, a v případě sporu rozhoduje soud v občanskoprávním řízení.

Kontravalence veřejného a soukromého práva se promítá i do charakteru příslušných právních předpisů: zatímco veřejnoprávní předpisy (např. trestní zákon) obsahují vesměs kogentní právní normy, od nichž není přípustné se odchýlit ani dohodou stran, soukromoprávní předpisy (typicky občanský zákoník) obsahují z větší části dispositivní právní normy, které dávají stranám smluvní volnost. Dohodnou-li se smluvní strany jinak, než stanoví zákon, má tato dohoda před zákonem přednost.

Hmotné a procesní právo

Subjektivní práva se rozlišují na práva hmotná a procesní. Obdobně se člení i právo objektivní.

Hmotné právo stanoví, jaká práva a povinnosti komu příslušejí. Procesní právo popisuje postupy (procedury), které jsou pro uplatnění práva u příslušných institucí užívány, např. jak se postupuje v občanskoprávním řízení nebo ve správním řízení. Procesní (subjektivní) práva jsou vždy odvozená, bez podkladového (subjektivního) práva hmotného by sama o sobě neměla smysl.

Příkladem hmotněprávního kodexu je občanský zákoník, příkladem hmotného práva subjektivního právo nebýt rušen při výkonu vlastnického práva (a odpovídající hmotněprávní povinnost vlastníka při výkonu jeho vlastnického práva nerušit).

Procesní práva jsou upravena např. v občanském soudním řádu, příkladem je právo žalobce navrhovat důkazy pro svá tvrzení (a zároveň povinnost tak pod sankcí ztráty sporu učinit, pokud ho k tomu soud vyzve).

Vývoj práva v českých zemích po r. 1989

Vývoj českého práva po r. 1989 je charakterisován celkovým úpadkem prestiže práva i právníků. Právo je primárně chápáno jako něco, co si lze koupit.

Tento stav pramení i z toho, že v době před r. 1989 patřili právníci k nejzkompromitovanějším profesím vůbec: soudci byli při rozhodování citlivějších případů závislí na pokynech komunistické strany, advokáti měli obavu efektivně hájit zájmy svých klientů, neboť jim samotným hrozil postih, a prokurátoři byli přímým nástrojem totalitní represe. K očistě justice v polistopadovém období, právě s ohledem na odbornou složitost práva, fakticky vůbec nedošlo, odstraněny byly víceméně jen osoby, které si zadaly se Státní bezpečností (těch však bylo málo, neboť samozřejmou podmínkou výkonu soudcovského nebo prokurátorského povolání bylo členství v komunistické straně a členy strany StB verbovat ke spolupráci až na výjimky nemohla). Prověrky na počátku 90. let 20. století byly zcela formální, vedené zásadou profesní solidarity, takže soudcovský nebo prokurátorský talár si směli ponechat i ti, kteří se prokazatelně a přímo podíleli na komunistickém bezpráví.

Vysoká míra korupce v české justici rovněž k důvěře laické veřejnosti nepřispívá.

Prameny a literatura

  • Zdeněk Kühn: Aplikace práva ve složitých případech. K úloze právních principů v judikatuře. Karolinum, Praha 2002
  • Zdeněk Kühn: Aplikace práva soudcem v éře středoevropského komunismu a transformace. Analýza příčin postkomunistické právní krize. C. H. Beck, Praha 2005
  • Aleš Gerloch a Jan Tryzna: Nad vázaností soudce zákonem z pohledu některých soudních rozhodnutí. In Právní rozhledy 1/2007, pp. 23–28

Vizte též

Další odkazy