Precedens: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
(Základní text podle cs.wiki)
 
d (Kategorie)
Řádka 6: Řádka 6:
  
 
Nevýhodou a obecným risikem precedenčního systému je jeho strnulost: zatímco zastaralý právní předpis je možno [[novela|novelisovat]] nebo zrušit, judikatura je z definice neměnná. Neboť závaznost precedentů je pouze neformální, může se soud nebo správní úřad od dosavadní rozhodovací praxe odchýlit, pokud použitelnou judikaturu shledá obsoletní. Jeho rozhodnutí pak slouží jako nový precedens, který precedens starý podle zásady ''[[lex posterior derogat priori]]'' nahrazuje. V některých případech, např. u Ústavního a [[Nejvyšší soud|Nejvyššího soudu]], jsou pro tyto případy stanoveny zvláštní procedury.
 
Nevýhodou a obecným risikem precedenčního systému je jeho strnulost: zatímco zastaralý právní předpis je možno [[novela|novelisovat]] nebo zrušit, judikatura je z definice neměnná. Neboť závaznost precedentů je pouze neformální, může se soud nebo správní úřad od dosavadní rozhodovací praxe odchýlit, pokud použitelnou judikaturu shledá obsoletní. Jeho rozhodnutí pak slouží jako nový precedens, který precedens starý podle zásady ''[[lex posterior derogat priori]]'' nahrazuje. V některých případech, např. u Ústavního a [[Nejvyšší soud|Nejvyššího soudu]], jsou pro tyto případy stanoveny zvláštní procedury.
 +
 +
[[Kategorie:Procesní právo]]
 +
 
[[de:Pr%C3%A4zedenzfall]]
 
[[de:Pr%C3%A4zedenzfall]]
 
[[en:Precedent]]
 
[[en:Precedent]]

Verse z 8. 11. 2005, 14:03

Precedens (nesprávně precedent) je obsahově široký pojem, který se v právu používá zúženě pro precedenční (tzn. předchozí) rozhodnutí soudu, případně správního úřadu, v podobné věci.

Přestože české právo není založeno na precedentech a s výjimkou publikované judikatury Ústavního soudu nejsou judikáty autoritativním pramenem práva, působí zpravidla silou přesvědčivosti a soudy a správní úřady se od precedentů jen zřídka odchylují.

Mezi precedenty platí hierarchie: nejsilnější a přímo z Ústavy universálně závazné jsou judikáty Ústavního soudu, pak následuje judikatura obecných soudů v pořadí jejich hierarchického postavení a nejslabší právní sílu mají precedenční rozhodnutí správních úřadů.

Nevýhodou a obecným risikem precedenčního systému je jeho strnulost: zatímco zastaralý právní předpis je možno novelisovat nebo zrušit, judikatura je z definice neměnná. Neboť závaznost precedentů je pouze neformální, může se soud nebo správní úřad od dosavadní rozhodovací praxe odchýlit, pokud použitelnou judikaturu shledá obsoletní. Jeho rozhodnutí pak slouží jako nový precedens, který precedens starý podle zásady lex posterior derogat priori nahrazuje. V některých případech, např. u Ústavního a Nejvyššího soudu, jsou pro tyto případy stanoveny zvláštní procedury.