Státní správa: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
(Obnoveno)
 
(Znovu zformátováno)
Řádka 1: Řádka 1:
'''Státní
+
'''Státní správa''' je jednou ze složek [[veřejná správa|veřejné správy]]: je to správa vykonávaná [[státní úřad|státními úřady]] nebo [[úřad]]y
správa''' je jednou ze složek [[veřejná správa|veřejné správy]]: je to
+
[[veřejnoprávní korporace|veřejnoprávních korporací]] v [[přenesená působnost|přenesené působnosti]]. Neboť termín [[veřejná správa]] je poměrně nový, často se hovoří o státní správě tam, kde jde ve skutečnosti o [[veřejná správa|veřejnou správu]], popř. se tyto termíny používají ''[[:cs:promiscue|promiscue]]''.
správa vykonávaná [[státní úřad|státními úřady]] nebo [[úřad]]y
+
 
[[veřejnoprávní korporace|veřejnoprávních korporací]] v [[přenesená
+
Vztah mezi [[státní úřad|státními úřady]] a [[územní samospráva|orgány území samosprávy]] může být v zásadě upraven třemi způsoby:
působnost|přenesené působnosti]]. Neboť termín [[veřejná správa]] je
+
# Jednou možností je, že státní správa se svěří výhradně [[státní úřad|státním úřadům]], takže [[územní samospráva|samosprávným orgánům]] bude příslušet pouze výkon [[samostatná působnost|samostatné působnosti]]. Tento model má významnou výhodu v tom, že zpravidla nevznikají pochybnosti o [[podjatost|nepodjatosti]] pracovníků [[správní úřad|správních úřadů]], neboť ti nepodléhají [[územní samospráva|územní samosprávě]], nejsou její součástí a na jejích orgánech jsou zcela nezávislí. Tento model je však nákladný, neboť administrativa musí být i na lokální úrovni plně duplicitní.
poměrně nový, často se hovoří o státní správě tam, kde jde ve
+
# Další možný model svěřuje veškerou státní správu na nižší než ústřední úrovni [[územní samospráva|orgánům územní samosprávy]]. Tím ovšem vznikají problémy s dvojí loyalitou [[úředník]]ů, kteří jsou zároveň orgány [[veřejnoprávní korporace|veřejnoprávních korporací]] a zároveň by měli být na těchto korporacích nezávislými [[úředník]]y [[stát]]u. Má-li např. [[stavební úřad]] rozhodnout o vydání [[stavební povolení|stavebního povolení]], je-li [[stavebník]]em [[obec]], vzniká těžko řešitelný problém, neboť nelze předpokládat [[nepodjatost]] u osoby, která je [[účastník]]u [[řízení]] po [[pracovní právo|pracovněprávní]] stránce podřízena a z jeho [[rozpočet|rozpočtu]] je placena.
skutečnosti o [[veřejná správa|veřejnou správu]], popř. se tyto termíny
+
# Třetí model ponechává některé specialisované, složité [[působnost|kompetence]] územním složkám [[státní úřad|státních úřadů]], zatímco ostatní svěřuje [[územní samospráva|samosprávě]]. Tento model se používá i v [[Česká republika|České republice]]: některé [[úřad]]y jsou [[stát]]ní ([[finanční správa]], [[Český statistický úřad]], [[sociální zabezpečení|správa sociálního zabezpečení]] apod.), zatímco jiné vykonává v [[přenesená působnost|přenesené působnosti]] [[územní samospráva]] ([[přestupek|přestupková agenda]], [[státní stavební dohled]] a [[územní plánování]], [[živnostenský úřad|živnostenské úřady]] apod.).
používají ''[[:cs:promiscue|promiscue]]''.
+
 
Vztah mezi [[státní úřad|státními úřady]] a [[územní samospráva|orgány
 
území samosprávy]] může být v zásadě upraven třemi způsoby:
 
# Jednou možností je, že státní správa se svěří výhradně [[státní
 
úřad|státním úřadům]], takže [[územní samospráva|samosprávným orgánům]]
 
bude příslušet pouze výkon [[samostatná působnost|samostatné
 
působnosti]]. Tento model má významnou výhodu v tom, že zpravidla
 
nevznikají pochybnosti o [[podjatost|nepodjatosti]] pracovníků
 
[[správní úřad|správních úřadů]], neboť ti nepodléhají [[územní
 
samospráva|územní samosprávě]], nejsou její součástí a na jejích
 
orgánech jsou zcela nezávislí. Tento model je však nákladný, neboť
 
administrativa musí být i na lokální úrovni plně duplicitní.
 
# Další možný model svěřuje veškerou státní správu na nižší než
 
ústřední úrovni [[územní samospráva|orgánům územní samosprávy]]. Tím
 
ovšem vznikají problémy s dvojí loyalitou [[úředník]]ů, kteří jsou
 
zároveň orgány [[veřejnoprávní korporace|veřejnoprávních korporací]] a
 
zároveň by měli být na těchto korporacích nezávislými [[úředník]]y
 
[[stát]]u. Má-li např. [[stavební úřad]] rozhodnout o vydání [[stavební
 
povolení|stavebního povolení]], je-li [[stavebník]]em [[obec]], vzniká
 
těžko řešitelný problém, neboť nelze předpokládat [[nepodjatost]] u
 
osoby, která je [[účastník]]u [[řízení]] po [[pracovní
 
právo|pracovněprávní]] stránce podřízena a z jeho [[rozpočet|rozpočtu]]
 
je placena.
 
# Třetí model ponechává některé specialisované, složité
 
[[působnost|kompetence]] územním složkám [[státní úřad|státních
 
úřadů]], zatímco ostatní svěřuje [[územní samospráva|samosprávě]].
 
Tento model se používá i v [[Česká republika|České republice]]: některé
 
[[úřad]]y jsou [[stát]]ní ([[finanční správa]], [[Český statistický
 
úřad]], [[sociální zabezpečení|správa sociálního zabezpečení]] apod.),
 
zatímco jiné vykonává v [[přenesená působnost|přenesené působnosti]]
 
[[územní samospráva]] ([[přestupek|přestupková agenda]], [[státní
 
stavební dohled]] a [[územní plánování]], [[živnostenský
 
úřad|živnostenské úřady]] apod.).
 
 
{{Viztéž}}
 
{{Viztéž}}
 
* [[veřejná správa]]
 
* [[veřejná správa]]
 
* [[územní samospráva]]
 
* [[územní samospráva]]
 
* [[zájmová samospráva]]
 
* [[zájmová samospráva]]
 +
 
[[Kategorie:Veřejná správa]]
 
[[Kategorie:Veřejná správa]]

Verse z 18. 11. 2005, 23:03

Státní správa je jednou ze složek veřejné správy: je to správa vykonávaná státními úřady nebo úřady veřejnoprávních korporací v přenesené působnosti. Neboť termín veřejná správa je poměrně nový, často se hovoří o státní správě tam, kde jde ve skutečnosti o veřejnou správu, popř. se tyto termíny používají promiscue.

Vztah mezi státními úřady a orgány území samosprávy může být v zásadě upraven třemi způsoby:

  1. Jednou možností je, že státní správa se svěří výhradně státním úřadům, takže samosprávným orgánům bude příslušet pouze výkon samostatné působnosti. Tento model má významnou výhodu v tom, že zpravidla nevznikají pochybnosti o nepodjatosti pracovníků správních úřadů, neboť ti nepodléhají územní samosprávě, nejsou její součástí a na jejích orgánech jsou zcela nezávislí. Tento model je však nákladný, neboť administrativa musí být i na lokální úrovni plně duplicitní.
  2. Další možný model svěřuje veškerou státní správu na nižší než ústřední úrovni orgánům územní samosprávy. Tím ovšem vznikají problémy s dvojí loyalitou úředníků, kteří jsou zároveň orgány veřejnoprávních korporací a zároveň by měli být na těchto korporacích nezávislými úředníky státu. Má-li např. stavební úřad rozhodnout o vydání stavebního povolení, je-li stavebníkem obec, vzniká těžko řešitelný problém, neboť nelze předpokládat nepodjatost u osoby, která je účastníku řízení po pracovněprávní stránce podřízena a z jeho rozpočtu je placena.
  3. Třetí model ponechává některé specialisované, složité kompetence územním složkám státních úřadů, zatímco ostatní svěřuje samosprávě. Tento model se používá i v České republice: některé úřady jsou státní (finanční správa, Český statistický úřad, správa sociálního zabezpečení apod.), zatímco jiné vykonává v přenesené působnosti územní samospráva (přestupková agenda, státní stavební dohled a územní plánování, živnostenské úřady apod.).

Šablona:Viztéž