Veřejný úřad: Porovnání verzí
(Toto zmatení je pročišťováno pomocí umělých pojmů, např. místo soudní orgán (např. soudce, ''a contrario'' soudní úřad, tedy soud) se hovoří o "osobě justičního orgánu".) |
(== Excessy veřejných úřadů ==, * Excessy Policie České republiky) |
||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
Dnešní zmatení mezi pojmem orgán (tj. [[fysická osoba]] nebo kollegim fysických osob) a pojmem úřad (tj. souhrn kompetencí) lze demonstrovat na nepochopení recepčního zákona (zákon č. 11/1918 [[Sb.]]). Ten v čl. 3 stanovil: "Všechny úřady samosprávné, státní a župní, ústavy státní, zemské, okresní a zejména i obecní jsou podřízeny Národnímu výboru a prozatím úřadují a jednají dle dosavadních platných zákonů a nařízení." Dnes je to však překládáno takto: "Národní výbor, jemuž se měly podřídit všechny správní orgány, v sobě zahrnoval jak nejvyšší exekutivní moc, tak i moc legislativní spočívající v přijímání prvních československých zákonů a nařízení."[http://www.vlada.cz/en/urad-vlady/historie/obdobi-prvni-republiky-1918-1938-50549/] | Dnešní zmatení mezi pojmem orgán (tj. [[fysická osoba]] nebo kollegim fysických osob) a pojmem úřad (tj. souhrn kompetencí) lze demonstrovat na nepochopení recepčního zákona (zákon č. 11/1918 [[Sb.]]). Ten v čl. 3 stanovil: "Všechny úřady samosprávné, státní a župní, ústavy státní, zemské, okresní a zejména i obecní jsou podřízeny Národnímu výboru a prozatím úřadují a jednají dle dosavadních platných zákonů a nařízení." Dnes je to však překládáno takto: "Národní výbor, jemuž se měly podřídit všechny správní orgány, v sobě zahrnoval jak nejvyšší exekutivní moc, tak i moc legislativní spočívající v přijímání prvních československých zákonů a nařízení."[http://www.vlada.cz/en/urad-vlady/historie/obdobi-prvni-republiky-1918-1938-50549/] | ||
− | Toto zmatení je pročišťováno pomocí umělých pojmů, např. místo soudní orgán (např. soudce, ''a contrario'' soudní úřad, tedy soud) se hovoří o "osobě justičního | + | Toto zmatení je pročišťováno pomocí umělých pojmů, např. místo soudní orgán (např. soudce, ''a contrario'' soudní úřad, tedy soud) se hovoří o "osobě justičního orgánu". |
− | orgánu". | + | |
+ | == Excessy veřejných úřadů == | ||
+ | Podle obvyklého českého pojetí mají právní akty veřejných úřadů presumpci správnosti. Každý je tedy povinen je uposlechnout a terpve pak se může hojit za škodu způsobenou mu protiprávním aktem. Tato doktrína je někdy nerespektována ve prospěch [[spravedlnost]]i, např. v Rt 54/1970 nebo Rt 47/1980. | ||
== {{Interní odkazy}} == | == {{Interní odkazy}} == | ||
* [[Správní úřad]] | * [[Správní úřad]] | ||
* [[Soud]] | * [[Soud]] | ||
+ | * [[Excessy Policie České republiky]] | ||
[[Kategorie:Veřejné právo]] | [[Kategorie:Veřejné právo]] |
Verse z 10. 5. 2010, 10:53
Veřejný úřad (opisně též orgán veřejné moci) je úřad, který je oprávněn autoritativně rozhodovat o právech a povinnostech fysických a právnických osob, vůči nimž jedná vrchnostensky.
V České republice mohou v této posici vystupovat:
- státní orgány, tj. orgány státu, např. soudy, Policie ČR, soudní exekutoři, správní úřady apod.
- orgány územní samosprávy, např. obecní policie
- orgány zájmové samosprávy, např. disciplinární komise stavovských organisací
Orgány veřejnoprávních korporací (obcí a krajů) vykonávající svou pravomoc v přenesené působnosti jsou formálně státním orgánem, ačkoli organisačně jsou součástí příslušného obecního nebo krajského úřadu. To s sebou přináší časté spory o to, zda je takový úřad způsobilý rozhodovat nestranně v řízeních, kde vystupuje jako jedna ze stran řízení příslušná obec nebo kraj, např. zda stavební odbor obecního úřadu může udělit obci stavební povolení, přestože všichni jeho zaměstnanci jsou vůči této obci v pracovním poměru a tím je dán jejich zvláštní vztah k jednomu z účastníků řízení.
Orgán v. úřad
Dnešní zmatení mezi pojmem orgán (tj. fysická osoba nebo kollegim fysických osob) a pojmem úřad (tj. souhrn kompetencí) lze demonstrovat na nepochopení recepčního zákona (zákon č. 11/1918 Sb.). Ten v čl. 3 stanovil: "Všechny úřady samosprávné, státní a župní, ústavy státní, zemské, okresní a zejména i obecní jsou podřízeny Národnímu výboru a prozatím úřadují a jednají dle dosavadních platných zákonů a nařízení." Dnes je to však překládáno takto: "Národní výbor, jemuž se měly podřídit všechny správní orgány, v sobě zahrnoval jak nejvyšší exekutivní moc, tak i moc legislativní spočívající v přijímání prvních československých zákonů a nařízení."[1]
Toto zmatení je pročišťováno pomocí umělých pojmů, např. místo soudní orgán (např. soudce, a contrario soudní úřad, tedy soud) se hovoří o "osobě justičního orgánu".
Excessy veřejných úřadů
Podle obvyklého českého pojetí mají právní akty veřejných úřadů presumpci správnosti. Každý je tedy povinen je uposlechnout a terpve pak se může hojit za škodu způsobenou mu protiprávním aktem. Tato doktrína je někdy nerespektována ve prospěch spravedlnosti, např. v Rt 54/1970 nebo Rt 47/1980.