Legislativa: Porovnání verzí
(Legislativní process) |
(angl. ''lawmaking'', * en:Bill (proposed law)) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | '''Legislativa''' je pojem, kterého se v češtině užívá ve dvojím významu, jednak pro [[právní řád]] ([[právní předpis]]y) – angl. ''legislation'' – jednak pro ''zákonodárnou moc'', tzn. státní orgány nadané [[pravomoc]]í vydávat [[zákon]]y, tzn. [[parlament]] – angl. ''legislature''. | + | '''Legislativa''' (angl. ''lawmaking'') je pojem, kterého se v češtině užívá ve dvojím významu, jednak pro [[právní řád]] ([[právní předpis]]y) – angl. ''legislation'' – jednak pro ''zákonodárnou moc'', tzn. státní orgány nadané [[pravomoc]]í vydávat [[zákon]]y, tzn. [[parlament]] – angl. ''legislature''. |
== Legislativní technika == | == Legislativní technika == | ||
Řádka 28: | Řádka 28: | ||
* [http://eklep.vlada.cz/eklep/page.jsf Knihovna připravované legislativy] (eKLEP; veřejnosti nejsou přístupné připomínky připomínkových míst) | * [http://eklep.vlada.cz/eklep/page.jsf Knihovna připravované legislativy] (eKLEP; veřejnosti nejsou přístupné připomínky připomínkových míst) | ||
* [http://paukrtova.cz/stop_stav.html Iniciativa legislativní stop-stav] | * [http://paukrtova.cz/stop_stav.html Iniciativa legislativní stop-stav] | ||
+ | * [[:en:Bill (proposed law)]] (anglicky) | ||
[[Kategorie:Základní pojmy]] | [[Kategorie:Základní pojmy]] |
Verse z 20. 7. 2010, 10:26
Legislativa (angl. lawmaking) je pojem, kterého se v češtině užívá ve dvojím významu, jednak pro právní řád (právní předpisy) – angl. legislation – jednak pro zákonodárnou moc, tzn. státní orgány nadané pravomocí vydávat zákony, tzn. parlament – angl. legislature.
Obsah
Legislativní technika
Je upravena v čl. 25 až 75 legislativních pravidel. Její aktuální stav v ČR je nevábný a legislativní rada vlády s tím mnoho nedělá. Příkladem je dogma, že právní pojem používaný v zákoně nesmí být definován v prováděcím předpisu. Přitom na tom není nic špatného a naopak je to žádoucí. Další typickou špatnou legislativní technikou je vymezení působnosti předpisu pomocí právního pojmu. Např. místo toho, aby se řeklo, že se předpis vztahuje pouze na zlato o ryzosti 333 ‰ a vyšší, tak se normuje, že zlato je pouze zlato o ryzosti 333 ‰ a vyšší a dále se hovoří již jen o zlatu v tomto posunutém významu. Tato praxe přispívá k odtrženosti práva od běžného jazyka.
Za Rakouska nebyly nejprve odstavce v paragrafu číslovány. Jednalo se tedy o aliney. Platila zásada, že každá věta tvoří samostatnou alineu. Příklad.
Legislativní process
V ČR je vysoce formalisovaný a aby byl usnadněn, bylo v 90. letech 20. století zavedeno členění připomínek na zásadní a doporučující. Zásadní připomínky se vypořádávají takto:
- předkladatel připomínku akceptuje, nebo
- předkladatel připomínku neakceptuje
- připomínkové místo pak od připomínky ustoupí, nebo
- připomínkové místo trvá na rozporu
Akceptuje-li předkladatel zásadní připomínku pouze částečně, musí připomínkové místo s návrhem vypořádání souhlasit, jinak je rozpor.
Vizte též
Prameny a literatura
- Zbyněk Šín: Tvorba práva a jeho interpretace. In Právní zpravodaj 3/2008, pp. 12–13 (povšechné informace).
Další odkazy
- legislativní pravidla (PDF)
- slovenská legislativní pravidla
- Knihovna připravované legislativy (eKLEP; veřejnosti nejsou přístupné připomínky připomínkových míst)
- Iniciativa legislativní stop-stav
- en:Bill (proposed law) (anglicky)