Legislativa: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
(Legislativní process)
(angl. ''lawmaking'', * en:Bill (proposed law))
Řádka 1: Řádka 1:
'''Legislativa''' je pojem, kterého se v češtině užívá ve dvojím významu, jednak pro [[právní řád]] ([[právní předpis]]y) – angl. ''legislation'' – jednak pro ''zákonodárnou moc'', tzn. státní orgány nadané [[pravomoc]]í vydávat [[zákon]]y, tzn. [[parlament]] – angl. ''legislature''.
+
'''Legislativa''' (angl. ''lawmaking'') je pojem, kterého se v češtině užívá ve dvojím významu, jednak pro [[právní řád]] ([[právní předpis]]y) – angl. ''legislation'' – jednak pro ''zákonodárnou moc'', tzn. státní orgány nadané [[pravomoc]]í vydávat [[zákon]]y, tzn. [[parlament]] – angl. ''legislature''.
  
 
== Legislativní technika ==
 
== Legislativní technika ==
Řádka 28: Řádka 28:
 
* [http://eklep.vlada.cz/eklep/page.jsf Knihovna připravované legislativy] (eKLEP; veřejnosti nejsou přístupné připomínky připomínkových míst)
 
* [http://eklep.vlada.cz/eklep/page.jsf Knihovna připravované legislativy] (eKLEP; veřejnosti nejsou přístupné připomínky připomínkových míst)
 
* [http://paukrtova.cz/stop_stav.html Iniciativa legislativní stop-stav]
 
* [http://paukrtova.cz/stop_stav.html Iniciativa legislativní stop-stav]
 +
* [[:en:Bill (proposed law)]] (anglicky)
  
 
[[Kategorie:Základní pojmy]]
 
[[Kategorie:Základní pojmy]]

Verse z 20. 7. 2010, 10:26

Legislativa (angl. lawmaking) je pojem, kterého se v češtině užívá ve dvojím významu, jednak pro právní řád (právní předpisy) – angl. legislation – jednak pro zákonodárnou moc, tzn. státní orgány nadané pravomocí vydávat zákony, tzn. parlament – angl. legislature.

Legislativní technika

Je upravena v čl. 25 až 75 legislativních pravidel. Její aktuální stav v ČR je nevábný a legislativní rada vlády s tím mnoho nedělá. Příkladem je dogma, že právní pojem používaný v zákoně nesmí být definován v prováděcím předpisu. Přitom na tom není nic špatného a naopak je to žádoucí. Další typickou špatnou legislativní technikou je vymezení působnosti předpisu pomocí právního pojmu. Např. místo toho, aby se řeklo, že se předpis vztahuje pouze na zlato o ryzosti 333 ‰ a vyšší, tak se normuje, že zlato je pouze zlato o ryzosti 333 ‰ a vyšší a dále se hovoří již jen o zlatu v tomto posunutém významu. Tato praxe přispívá k odtrženosti práva od běžného jazyka.

Za Rakouska nebyly nejprve odstavce v paragrafu číslovány. Jednalo se tedy o aliney. Platila zásada, že každá věta tvoří samostatnou alineu. Příklad.

Legislativní process

V ČR je vysoce formalisovaný a aby byl usnadněn, bylo v 90. letech 20. století zavedeno členění připomínek na zásadní a doporučující. Zásadní připomínky se vypořádávají takto:

  • předkladatel připomínku akceptuje, nebo
  • předkladatel připomínku neakceptuje
    • připomínkové místo pak od připomínky ustoupí, nebo
    • připomínkové místo trvá na rozporu

Akceptuje-li předkladatel zásadní připomínku pouze částečně, musí připomínkové místo s návrhem vypořádání souhlasit, jinak je rozpor.

Vizte též

Prameny a literatura

  • Zbyněk Šín: Tvorba práva a jeho interpretace. In Právní zpravodaj 3/2008, pp. 12–13 (povšechné informace).

Další odkazy