Audiatur et altera pars: Porovnání verzí
d (Kategorie) |
d (Vloženo vynechané slovo, aby Andy neměla druhé vánoce.) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | '''Audiatur et altera pars''' ([[:cs:latina|latinsky]]: ''Budiž slyšena i druhá strana'') nebo zřídka též ''audi alteram partem'' (latinsky: Slyš druhou stranu) je [[právo|právní]] zásada, která znamená, že v [[process]]u musí mít právo slyšeny obě strany. | + | '''Audiatur et altera pars''' ([[:cs:latina|latinsky]]: ''Budiž slyšena i druhá strana'') nebo zřídka též ''audi alteram partem'' (latinsky: Slyš druhou stranu) je [[právo|právní]] zásada, která znamená, že v [[process]]u musí mít právo být slyšeny obě strany. |
Vyjadřuje, že nikdo nesmí být odsouzen bez slyšení, v němž má možnost odpovědět na obvinění vznesená proti němu. Je považováno za základní požadavek spravedlnosti ve většině právních systémů, že obviněný má být v processu zjišťování viny obdařen právem konfrontovat svědky proti němu a prověřit důkazy předložené obžalobou. | Vyjadřuje, že nikdo nesmí být odsouzen bez slyšení, v němž má možnost odpovědět na obvinění vznesená proti němu. Je považováno za základní požadavek spravedlnosti ve většině právních systémů, že obviněný má být v processu zjišťování viny obdařen právem konfrontovat svědky proti němu a prověřit důkazy předložené obžalobou. |
Verse z 30. 5. 2006, 14:06
Audiatur et altera pars (latinsky: Budiž slyšena i druhá strana) nebo zřídka též audi alteram partem (latinsky: Slyš druhou stranu) je právní zásada, která znamená, že v processu musí mít právo být slyšeny obě strany.
Vyjadřuje, že nikdo nesmí být odsouzen bez slyšení, v němž má možnost odpovědět na obvinění vznesená proti němu. Je považováno za základní požadavek spravedlnosti ve většině právních systémů, že obviněný má být v processu zjišťování viny obdařen právem konfrontovat svědky proti němu a prověřit důkazy předložené obžalobou.
To bylo nedávno použito Mezinárodním soudním dvorem v případu nukleárních testů ve vztahu k nepřítomnosti Francie při rozsudku (Nuclear Tests, 1974 I.C.J. 265.)