Státní správa: Porovnání verzí
(Znovu zformátováno) |
(→{{Interní odkazy}}) |
||
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
'''Státní správa''' je jednou ze složek [[veřejná správa|veřejné správy]]: je to správa vykonávaná [[státní úřad|státními úřady]] nebo [[úřad]]y | '''Státní správa''' je jednou ze složek [[veřejná správa|veřejné správy]]: je to správa vykonávaná [[státní úřad|státními úřady]] nebo [[úřad]]y | ||
− | [[veřejnoprávní korporace|veřejnoprávních korporací]] v [[přenesená působnost|přenesené působnosti]]. Neboť termín [[veřejná správa]] je poměrně nový, často se hovoří o státní správě tam, kde jde ve skutečnosti o [[veřejná správa|veřejnou správu]], popř. se tyto termíny používají '' | + | [[veřejnoprávní korporace|veřejnoprávních korporací]] v [[přenesená působnost|přenesené působnosti]]. Neboť termín [[veřejná správa]] je poměrně nový, často se hovoří o státní správě tam, kde jde ve skutečnosti o [[veřejná správa|veřejnou správu]], popř. se tyto termíny používají ''promiscue''. |
Vztah mezi [[státní úřad|státními úřady]] a [[územní samospráva|orgány území samosprávy]] může být v zásadě upraven třemi způsoby: | Vztah mezi [[státní úřad|státními úřady]] a [[územní samospráva|orgány území samosprávy]] může být v zásadě upraven třemi způsoby: | ||
Řádka 7: | Řádka 7: | ||
# Třetí model ponechává některé specialisované, složité [[působnost|kompetence]] územním složkám [[státní úřad|státních úřadů]], zatímco ostatní svěřuje [[územní samospráva|samosprávě]]. Tento model se používá i v [[Česká republika|České republice]]: některé [[úřad]]y jsou [[stát]]ní ([[finanční správa]], [[Český statistický úřad]], [[sociální zabezpečení|správa sociálního zabezpečení]] apod.), zatímco jiné vykonává v [[přenesená působnost|přenesené působnosti]] [[územní samospráva]] ([[přestupek|přestupková agenda]], [[státní stavební dohled]] a [[územní plánování]], [[živnostenský úřad|živnostenské úřady]] apod.). | # Třetí model ponechává některé specialisované, složité [[působnost|kompetence]] územním složkám [[státní úřad|státních úřadů]], zatímco ostatní svěřuje [[územní samospráva|samosprávě]]. Tento model se používá i v [[Česká republika|České republice]]: některé [[úřad]]y jsou [[stát]]ní ([[finanční správa]], [[Český statistický úřad]], [[sociální zabezpečení|správa sociálního zabezpečení]] apod.), zatímco jiné vykonává v [[přenesená působnost|přenesené působnosti]] [[územní samospráva]] ([[přestupek|přestupková agenda]], [[státní stavební dohled]] a [[územní plánování]], [[živnostenský úřad|živnostenské úřady]] apod.). | ||
− | {{ | + | Podle § 7 odst. 2 obecního zřízení: "Státní správu, jejíž výkon byl zákonem svěřen orgánu obce, vykonává tento orgán jako svou přenesenou působnost," a podle § 8 obecního zřízení: "Pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o samostatnou působnost." To znamenená, že, je-li působnost svěřena obci jako celku, jde bez dalšího o samostatnou působnost. Je-li působnost svěřena některému jejímu orgánu, jde bez dalšího o přenesenou působnost. |
+ | |||
+ | == {{Interní odkazy}} == | ||
* [[veřejná správa]] | * [[veřejná správa]] | ||
+ | * [[samospráva]] | ||
* [[územní samospráva]] | * [[územní samospráva]] | ||
* [[zájmová samospráva]] | * [[zájmová samospráva]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Správní právo]] |
Aktuální verse z 14. 3. 2009, 20:16
Státní správa je jednou ze složek veřejné správy: je to správa vykonávaná státními úřady nebo úřady veřejnoprávních korporací v přenesené působnosti. Neboť termín veřejná správa je poměrně nový, často se hovoří o státní správě tam, kde jde ve skutečnosti o veřejnou správu, popř. se tyto termíny používají promiscue.
Vztah mezi státními úřady a orgány území samosprávy může být v zásadě upraven třemi způsoby:
- Jednou možností je, že státní správa se svěří výhradně státním úřadům, takže samosprávným orgánům bude příslušet pouze výkon samostatné působnosti. Tento model má významnou výhodu v tom, že zpravidla nevznikají pochybnosti o nepodjatosti pracovníků správních úřadů, neboť ti nepodléhají územní samosprávě, nejsou její součástí a na jejích orgánech jsou zcela nezávislí. Tento model je však nákladný, neboť administrativa musí být i na lokální úrovni plně duplicitní.
- Další možný model svěřuje veškerou státní správu na nižší než ústřední úrovni orgánům územní samosprávy. Tím ovšem vznikají problémy s dvojí loyalitou úředníků, kteří jsou zároveň orgány veřejnoprávních korporací a zároveň by měli být na těchto korporacích nezávislými úředníky státu. Má-li např. stavební úřad rozhodnout o vydání stavebního povolení, je-li stavebníkem obec, vzniká těžko řešitelný problém, neboť nelze předpokládat nepodjatost u osoby, která je účastníku řízení po pracovněprávní stránce podřízena a z jeho rozpočtu je placena.
- Třetí model ponechává některé specialisované, složité kompetence územním složkám státních úřadů, zatímco ostatní svěřuje samosprávě. Tento model se používá i v České republice: některé úřady jsou státní (finanční správa, Český statistický úřad, správa sociálního zabezpečení apod.), zatímco jiné vykonává v přenesené působnosti územní samospráva (přestupková agenda, státní stavební dohled a územní plánování, živnostenské úřady apod.).
Podle § 7 odst. 2 obecního zřízení: "Státní správu, jejíž výkon byl zákonem svěřen orgánu obce, vykonává tento orgán jako svou přenesenou působnost," a podle § 8 obecního zřízení: "Pokud zvláštní zákon upravuje působnost obcí a nestanoví, že jde o přenesenou působnost obce, platí, že jde vždy o samostatnou působnost." To znamenená, že, je-li působnost svěřena obci jako celku, jde bez dalšího o samostatnou působnost. Je-li působnost svěřena některému jejímu orgánu, jde bez dalšího o přenesenou působnost.