Veřejný úřad: Porovnání verzí
d (Robot: Automated text replacement (-\[\[sbírka zákonů\|Sb\.\]\] z\. a n\. +Sb. z. a n.)) |
d (Link) |
||
Řádka 6: | Řádka 6: | ||
#orgány [[zájmová samospráva|zájmové samosprávy]], např. disciplinární komise [[stavovská organisace|stavovských organisací]] | #orgány [[zájmová samospráva|zájmové samosprávy]], např. disciplinární komise [[stavovská organisace|stavovských organisací]] | ||
− | Orgány [[veřejnoprávní korporace|veřejnoprávních korporací]] (obcí a krajů) vykonávající svou pravomoc v [[přenesená působnost|přenesené působnosti]] jsou formálně státním orgánem, ačkoli organisačně jsou součástí příslušného obecního nebo krajského úřadu. To s sebou přináší časté spory o to, zda je takový úřad způsobilý rozhodovat nestranně v řízeních, kde vystupuje jako jedna ze [[strana|stran]] řízení příslušná obec nebo kraj, např. zda stavební odbor [[obecní úřad|obecního úřadu]] může udělit obci stavební povolení, přestože všichni jeho zaměstnanci jsou vůči této obci v pracovním poměru a tím je dán jejich zvláštní vztah k jednomu z účastníků řízení. | + | Orgány [[veřejnoprávní korporace|veřejnoprávních korporací]] (obcí a krajů) vykonávající svou pravomoc v [[přenesená působnost|přenesené působnosti]] jsou formálně státním orgánem, ačkoli organisačně jsou součástí příslušného obecního nebo krajského úřadu. To s sebou přináší časté spory o to, zda je takový úřad způsobilý rozhodovat nestranně v řízeních, kde vystupuje jako jedna ze [[strana (sporu)|stran]] řízení příslušná obec nebo kraj, např. zda stavební odbor [[obecní úřad|obecního úřadu]] může udělit obci stavební povolení, přestože všichni jeho zaměstnanci jsou vůči této obci v pracovním poměru a tím je dán jejich zvláštní vztah k jednomu z účastníků řízení. |
== Orgán v. úřad == | == Orgán v. úřad == |
Verse z 8. 10. 2006, 08:15
Veřejný úřad (opisně též orgán veřejné moci) je úřad, který je oprávněn autoritativně rozhodovat o právech a povinnostech fysických a právnických osob, vůči nimž jedná vrchnostensky.
V České republice mohou v této posici vystupovat:
- státní orgány, tj. orgány státu, např. soudy, Policie ČR, soudní exekutoři, správní úřady apod.
- orgány územní samosprávy, např. obecní policie
- orgány zájmové samosprávy, např. disciplinární komise stavovských organisací
Orgány veřejnoprávních korporací (obcí a krajů) vykonávající svou pravomoc v přenesené působnosti jsou formálně státním orgánem, ačkoli organisačně jsou součástí příslušného obecního nebo krajského úřadu. To s sebou přináší časté spory o to, zda je takový úřad způsobilý rozhodovat nestranně v řízeních, kde vystupuje jako jedna ze stran řízení příslušná obec nebo kraj, např. zda stavební odbor obecního úřadu může udělit obci stavební povolení, přestože všichni jeho zaměstnanci jsou vůči této obci v pracovním poměru a tím je dán jejich zvláštní vztah k jednomu z účastníků řízení.
Orgán v. úřad
Dnešní zmatení mezi pojmem orgán (tj. fysická osoba nebo kollegim fysických osob) a pojmem úřad (tj. souhrn kompetencí) lze demonstrovat na nepochopení recepčního zákona (zákon č. 11/1918 Sb. z. a n.). Ten v čl. 3 stanovil: "Všechny úřady samosprávné, státní a župní, ústavy státní, zemské, okresní a zejména i obecní jsou podřízeny Národnímu výboru a prozatím úřadují a jednají dle dosavadních platných zákonů a nařízení." Dnes je to však překládáno takto: "Národní výbor, jemuž se měly podřídit všechny správní orgány, v sobě zahrnoval jak nejvyšší exekutivní moc, tak i moc legislativní spočívající v přijímání prvních československých zákonů a nařízení."[1]