Legislativa: Porovnání verzí
d (Editace uživatele "Anis" vrácena do předchozího stavu, jehož autorem je "Guy Peters".) |
(systematisace) |
||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
V ČR je vysoce formalisovaný a aby byl usnadněn, bylo v 90. letech 20. století zavedeno členění připomínek na zásadní a doporučující. Zásadní připomínky se vypořádávají takto: | V ČR je vysoce formalisovaný a aby byl usnadněn, bylo v 90. letech 20. století zavedeno členění připomínek na zásadní a doporučující. Zásadní připomínky se vypořádávají takto: | ||
− | * předkladatel připomínku '''akceptuje''', nebo | + | * předkladatel připomínku (zcela) '''akceptuje''', |
+ | * předkladatel připomínku '''akceptuje částečně''', | ||
+ | ** připomínkové místo pak s vypořádáním '''souhlasí''', nebo | ||
+ | ** připomínkové místo trvá na '''rozporu''' | ||
* předkladatel připomínku '''neakceptuje''' | * předkladatel připomínku '''neakceptuje''' | ||
** připomínkové místo pak od připomínky '''ustoupí''', nebo | ** připomínkové místo pak od připomínky '''ustoupí''', nebo | ||
** připomínkové místo trvá na '''rozporu''' | ** připomínkové místo trvá na '''rozporu''' | ||
− | |||
− | |||
== {{Interní odkazy}} == | == {{Interní odkazy}} == |
Verse z 10. 11. 2010, 13:22
Legislativa (angl. lawmaking) je pojem, kterého se v češtině užívá ve dvojím významu, jednak pro právní řád (právní předpisy) – angl. legislation – jednak pro zákonodárnou moc, tzn. státní orgány nadané pravomocí vydávat zákony, tzn. parlament – angl. legislature.
Obsah
Legislativní technika
Je upravena v čl. 25 až 75 legislativních pravidel. Její aktuální stav v ČR je nevábný a legislativní rada vlády s tím mnoho nedělá. Příkladem je dogma, že právní pojem používaný v zákoně nesmí být definován v prováděcím předpisu. Přitom na tom není nic špatného a naopak je to žádoucí. Další typickou špatnou legislativní technikou je vymezení působnosti předpisu pomocí právního pojmu. Např. místo toho, aby se řeklo, že se předpis vztahuje pouze na zlato o ryzosti 333 ‰ a vyšší, tak se normuje, že zlato je pouze zlato o ryzosti 333 ‰ a vyšší a dále se hovoří již jen o zlatu v tomto posunutém významu. Tato praxe přispívá k odtrženosti práva od běžného jazyka.
Za Rakouska nebyly nejprve odstavce v paragrafu číslovány. Jednalo se tedy o aliney. Platila zásada, že každá věta tvoří samostatnou alineu. Příklad.
Legislativní process
V ČR je vysoce formalisovaný a aby byl usnadněn, bylo v 90. letech 20. století zavedeno členění připomínek na zásadní a doporučující. Zásadní připomínky se vypořádávají takto:
- předkladatel připomínku (zcela) akceptuje,
- předkladatel připomínku akceptuje částečně,
- připomínkové místo pak s vypořádáním souhlasí, nebo
- připomínkové místo trvá na rozporu
- předkladatel připomínku neakceptuje
- připomínkové místo pak od připomínky ustoupí, nebo
- připomínkové místo trvá na rozporu
Vizte též
Prameny a literatura
- Zbyněk Šín: Tvorba práva a jeho interpretace. In Právní zpravodaj 3/2008, pp. 12–13 (povšechné informace).
Další odkazy
- legislativní pravidla (PDF)
- slovenská legislativní pravidla
- Knihovna připravované legislativy (eKLEP; veřejnosti nejsou přístupné připomínky připomínkových míst)
- Iniciativa legislativní stop-stav
- en:Bill (proposed law) (anglicky)