Diskuse:Odpustek
Časný
Není časný jen nesprávný překlad, správně světský? -- Zacheus 13:18, 2. 3. 2007 (CET)
- To je citace, kromě toho mám dojem, že jde o synonymum k pokání. --Tomáš Pecina 13:18, 2. 3. 2007 (CET)
- Chybou v CIC to není, jde o poena temporalis. --Tomáš Pecina 13:20, 2. 3. 2007 (CET)
Pokud vím, tak temporalis kromě na dobu určitou znamená též světský. -- Zacheus 13:25, 2. 3. 2007 (CET)
- Nicméně i tam se to překládalo jako časný, např. "časná dobra" (bona temporalia). --Tomáš Pecina 13:28, 2. 3. 2007 (CET)
Ano, a to je pseudopřeklad. 5. kniha CIC 1983 (LIBER V: DE BONIS ECCLESIAE TEMPORALIBUS) je o světském majetku církve. -- Zacheus 13:31, 2. 3. 2007 (CET)
- Jenže přesto časný není přesně to samé jako světský. Zde nelze světský použít, protože tím byste naznačoval, že odpustek promíjel světské tresty, což samozřejmě není pravda. --Tomáš Pecina 13:39, 2. 3. 2007 (CET)
Podle mého názoru ano. Odpustek brání exkommunikaci apod., ale o Božím trestu rozhoduje jedině Bůh. -- Zacheus 13:41, 2. 3. 2007 (CET)
- Podle cs.wiki (Dodo?), které zde věřím, protože je v souladu s dalšími prameny, je odpustek náhradou za časný trest, tj. pokání udělované církví v rámci absoluce. Nemá to nic společného se světskými tresty. --Tomáš Pecina 12:48, 6. 3. 2007 (CET)
Časný jako protiklad k trvalý, věčný. (Do)Časnost je ohraničena začátkem a koncem, zatímco trvalý trest, trvalost /peklo/ konec nemá. Alespoň takhle to chápu. --Augustin Machacek 16:23, 5. 3. 2007 (CET)
- Časný = opak pozdní. Dočasný = opak trvalý. --Tomáš Pecina 12:47, 6. 3. 2007 (CET)