Korupce

Verse z 29. 10. 2005, 13:03; Tomáš Pecina (Diskuse | příspěvky)

(rozdíl) ← Starší verse | zobrazit současnou versi (rozdíl) | Novější verse → (rozdíl)
Přejít na: navigace, hledání

Termínem korupce (z lat. com- = s- + rumpere = rozbít, přeneseně corruptio = zkaženost), užívaným nejčastěji ve významu politická korupce, je stav, kdy je veřejná moc vykonávána nikoli v zájmu občanů, ale pro partikulární výhody jednotlivých nositelů veřejné moci (úředníků a politiků). Méně častá je ekonomická korupce (např. přijetí úplatku za zprostředkování bankovního úvěru), korupce ve sportu (úplatek rozhodčímu za ovlivnění výsledku sportovního zápasu), v oblasti sociální péče a obecně všude tam, kde se rozhoduje o rozdělování veřejných statků. Českou zvláštností je korupce ve zdravotnictví.

Korupce má řadu forem. Nejčastější je úplatkářství, přímá finanční odměna za získání neoprávněné výhody. Nepotismem (z lat. nepos = synovec) se nazývá zvýhodňování příbuzných, vytváření rodinných klik. Favoritismus (z lat. favere = být prospěšný) neboli protekcionismus (z lat. protegere = chránit) je nejméně obvyklou formou korupce: výhoda je poskytována za skutečnou nebo očekávanou protislužbu.

Situace v České republice

Česká republika je zemí s tradičně vysokým stupněm korupce ve všech oblastech života.

Zatímco v období rakousko-uherské monarchie byla korupce poměrně výjimečnou záležitostí, od počátku 20. let, kdy byla bývalá německá státní byrokracie po přijetí jazykového zákona nahrazena slovanskými úředníky, se stala masivní korupce státní správy pro poměry v nové republice příznačnou.

Pro období komunistické vlády (1948-1989) je spíše než klasická politická korupce charakteristická korupce spotřebitelská. Všudypřítomný nedostatek spotřebního zboží způsobil, že prodavači a další zaměstnanci organisací, které toto zboží prodávaly, vyřazovali nedostatkové zboží z běžného prodeje, drželi je "pod pultem" a prodávali pouze svým přátelům a známým, od nichž za to vyžadovali přiměřené protislužby, nejčastěji obstarání jiného nedostatkového zboží, ale např. také přednostní přidělení dekretu na byt, kvalitnější nebo rychlejší ošetření ve zdravotnickém zařízení, opravu automobilu, na niž pro běžné zákazníky nebyly náhradní díly, zavedení telefonní linky mimo oficiální pořadník (běžná doba čekání na zavedení telefonu byla ještě v 70. letech přes 10 let), prominutí dopravního přestupku, přijetí dítěte na vysokou školu, bony apod.

V této souvislosti se hovořilo o systému "konexí" - čím cennější a nedostupnější statek mohl kdo nabídnout, tím více cenných "konexí" získával a jeho postavení ve společenské hierarchii se zlepšovalo. Kdo nemohl nic nabídnout, zůstával společensky u dna a musel se spokojit se základní, velmi omezenou spotřebitelskou nabídkou.

Právě v té době přestalo být korupční jednání vnímáno společností jako zavrženíhodné, ale bylo dokonce pokládáno za se součástí všeobecného odporu k totalitnímu režimu.

Po r. 1989 sice nedostatky v zásobování rychle zmizely, avšak tolerance společnosti ke korupčnímu jednání a jeho všeobecná akceptace přetrvávají. Je pokládáno za zcela přirozené, že získáním veřejné funkce se jejímu držiteli otevírá přísun korupčních prostředků. V místní politice je běžné, že radní obcí nebo jejich rodinní příslušníci mají vlastní stavební firmy, jimž obec přednostně na základě zmanipulovaných výběrových řízení zadává stavební práce, ve vrcholné politice nikoho nepřekvapuje, jestliže