Samospráva: Porovnání verzí
(Založení) |
(== {{Interní odkazy}} ==, == {{Reference}} ==, Kategorie:Správní právo) |
||
Řádka 13: | Řádka 13: | ||
Právo na samostatné rozhodování o vlastních záležitostech může být svěřeno i subjektům, které spojuje určitý společný zájem. V takovém případě se jedná o zájmovou či profesní samosprávu. Příkladem v [[Česko|České republice]] mohou být [[Česká advokátní komora]], [[Exekutorská komora]], [[Notářská komora|Notářská komora České republiky]], [[Česká lékařská komora]], [[Česká lékárnická komora]] či [[Česká stomatologická komora]]. Za zájmovou samosprávou je třeba považovat i [[škola|školní]] samosprávu, jejímž prostřednictví se na řízení školy podílejí žáci a jejich rodiče. | Právo na samostatné rozhodování o vlastních záležitostech může být svěřeno i subjektům, které spojuje určitý společný zájem. V takovém případě se jedná o zájmovou či profesní samosprávu. Příkladem v [[Česko|České republice]] mohou být [[Česká advokátní komora]], [[Exekutorská komora]], [[Notářská komora|Notářská komora České republiky]], [[Česká lékařská komora]], [[Česká lékárnická komora]] či [[Česká stomatologická komora]]. Za zájmovou samosprávou je třeba považovat i [[škola|školní]] samosprávu, jejímž prostřednictví se na řízení školy podílejí žáci a jejich rodiče. | ||
− | == | + | == {{Interní odkazy}} == |
− | * [[ | + | * [[Kraj]] |
* [[Obec]] | * [[Obec]] | ||
* [[Obecně závazná vyhláška]] | * [[Obecně závazná vyhláška]] | ||
* [[Zastupitelstvo kraje]] | * [[Zastupitelstvo kraje]] | ||
− | == | + | == {{Reference}} == |
− | *[[Zdeněk Koudelka]]: Samospráva, | + | * [[Zdeněk Koudelka]]: ''Samospráva''. Linde, Praha 2007 |
{{Wikipedie|Samospráva|Vrba aj}} | {{Wikipedie|Samospráva|Vrba aj}} | ||
+ | |||
+ | [[Kategorie:Správní právo]] |
Aktuální verse z 5. 4. 2009, 10:20
Samospráva je způsob řízení určitého celku, kdy daný subjekt o alespoň některých svých záležitostech rozhoduje sám autonomním způsobem, tedy „spravuje se sám“. Opakem samosprávy je výkon správy (rozhodování o určitých záležitostech) jiným, vnějším subjektem. Výhodou samosprávy je, že je blíže spravovanému subjektu než vnější a centrální řízení, a proto by měla být při zabezpečování lokálních či zájmově vymezených záležitostí efektivnější a levnější.
Samosprávu lze členit na:
- územní
- zájmovou
Územní samospráva
Územní samospráva je prostorově vymezený funkční celek, který je nadán právem sám rozhodovat o svých záležitostech. Příkladem územní samosprávy v České republice jsou obce jako základní územní samosprávné celky a kraje jako vyšší územní samosprávné celky. Jejich právo na samosprávu je zakotveno v Ústavě [1] (hlava první: čl. 8, hlava sedmá: čl. 99 - 105) a dále je podrobněji vymezeno zejména v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích [2], a v zákoně č. 129/2000 Sb., o krajích [3]. Samosprávné celky vytvářejí vlastní orgány, jejichž prostřednictvím je výkon samosprávy uskutečňován. Územní samospráva může vydávat podzákonné právní předpisy.
Forma rozsáhlé samosprávy, kdy jednotný čili unitární stát poskytuje určitým územím široké právo na samostatné rozhodování o vlastních záležitostech včetně legislativních kompetencí, se označuje jako autonomie. Pokud určité území ve státě je též státem, tak již nejde o územní samosprávu, ale o složený stát čili federaci.
Zájmová samospráva
Právo na samostatné rozhodování o vlastních záležitostech může být svěřeno i subjektům, které spojuje určitý společný zájem. V takovém případě se jedná o zájmovou či profesní samosprávu. Příkladem v České republice mohou být Česká advokátní komora, Exekutorská komora, Notářská komora České republiky, Česká lékařská komora, Česká lékárnická komora či Česká stomatologická komora. Za zájmovou samosprávou je třeba považovat i školní samosprávu, jejímž prostřednictví se na řízení školy podílejí žáci a jejich rodiče.
Vizte též
Prameny a literatura
- Zdeněk Koudelka: Samospráva. Linde, Praha 2007
Jeho autorem je Vrba aj.