Derogace: Porovnání verzí
(Linky) |
d (Robot: Automated text replacement (-\[\[:cs:[^\|]*\|([^\]]*)\]\] +\1)) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
K derogaci může dojít buď explicitně ("zrušuje se [[zákon]] č. 12/1980 [[sbírka zákonů|Sb.]]"), implicitně ("zrušují se všechny dosavadní [[právní předpis|předpisy]] o státní [[arbitráž]]i") nebo nepřímo tím, že nový [[právní předpis|předpis]] použití [[právní předpis|předpisu]] dosavadního vyloučí (v tomto smyslu se někdy hovoří o '''abrogaci'''). | K derogaci může dojít buď explicitně ("zrušuje se [[zákon]] č. 12/1980 [[sbírka zákonů|Sb.]]"), implicitně ("zrušují se všechny dosavadní [[právní předpis|předpisy]] o státní [[arbitráž]]i") nebo nepřímo tím, že nový [[právní předpis|předpis]] použití [[právní předpis|předpisu]] dosavadního vyloučí (v tomto smyslu se někdy hovoří o '''abrogaci'''). | ||
− | V zájmu [[právní jistota|právní jistoty]] by se měly [[právní předpis]]y vždy zrušovat explicitně, jinak mohou vznikat spory, zda určitá [[právní norma]] je nebo není součástí [[právní řád|právního řádu]] (k tomu došlo např. u [[zákon]]a o | + | V zájmu [[právní jistota|právní jistoty]] by se měly [[právní předpis]]y vždy zrušovat explicitně, jinak mohou vznikat spory, zda určitá [[právní norma]] je nebo není součástí [[právní řád|právního řádu]] (k tomu došlo např. u [[zákon]]a o prvorepublikovém [[Nejvyšší správní soud|Nejvyšším správním soudu]], který byl sice implicitně zrušen [[zákon]]em o státní prokuratuře, ale nebylo jasné, zda se derogace týká i části upravující řešení [[kompetenční spor|kompetenčních sporů]]). |
[[Kategorie:Legislativa]] | [[Kategorie:Legislativa]] |
Verse z 8. 10. 2006, 17:45
Derogace označuje v právu zrušení právního předpisu nebo jeho části v důsledku nové právní úpravy.
K derogaci může dojít buď explicitně ("zrušuje se zákon č. 12/1980 Sb."), implicitně ("zrušují se všechny dosavadní předpisy o státní arbitráži") nebo nepřímo tím, že nový předpis použití předpisu dosavadního vyloučí (v tomto smyslu se někdy hovoří o abrogaci).
V zájmu právní jistoty by se měly právní předpisy vždy zrušovat explicitně, jinak mohou vznikat spory, zda určitá právní norma je nebo není součástí právního řádu (k tomu došlo např. u zákona o prvorepublikovém Nejvyšším správním soudu, který byl sice implicitně zrušen zákonem o státní prokuratuře, ale nebylo jasné, zda se derogace týká i části upravující řešení kompetenčních sporů).