Kanonické právo: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
(Šlo patrně o překlep)
(Přední kanonisté)
 
(Není zobrazeno 22 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
'''Kanonické právo''' (z řec. ''κανωνικος'', adjektivum od ''κανων'' = pravidlo; něm. ''Kirchenrecht'') je normativní systém, jímž jsou interně upraveny poměry římskokatholické nebo jiné tradiční [[církve]], jak [[laik]]ů, tak [[duchovní]]ch.
+
'''Kanonické právo''' (lat. ''ius canonicum'', z řec. ''κανωνικος'', adjektivum od ''κανων'' = pravidlo; něm. ''Kirchenrecht'') je normativní systém, jímž jsou interně upraveny poměry římskokatholické nebo jiné tradiční [[církev|církve]], jak [[laik]]ů, tak [[duchovní]]ch.
  
 
Předním českým odborníkem na církevní právo je [[Jiří Rajmund Tretera]].
 
Předním českým odborníkem na církevní právo je [[Jiří Rajmund Tretera]].
  
 
== Název předmětu ==
 
== Název předmětu ==
Atheisté a antiklerikálové církevní právo tradičně označují jako '''kanonické'''. Argumentují tím, že při používání názvu církevní právo hrozí nebezpečí záměny s [[konfesní právo|konfesním právem]], což je (světské) právo upravující poměry věřících a církví. Ve skutečnosti nikdo nikdy neužíval pojem ''církevní právo'' pro konfesní právo; bylo užíváno pouze pejorativního pojmu ''církevní zákony''. Moderní badatelé v oboru církevního práva svůj obor označují jako církevní právo, např. Společnost pro církevní právo.[http://spcp.prf.cuni.cz/]
+
Označení církevní a kanonické právo se někdy používá ''promiscue'',[http://lidovky.zpravy.cz/dalsi-afera-wikipedie-0td-/ln_zabava.asp?c=A070308_094013_ln_zabava_fho] jindy se jako kanonické právo označuje pouze právo římskokatholické církve a termín církevní právo je vyhrazen pro obecné právo církví, včetně církví reformačních. Taková systematika pak staví zvlášť právo náboženských společností a právo konfesní [což je (světské) právo upravující poměry věřících a církví] a všechna tato právní odvětví společně označuje jako náboženské právo (viz např. [http://spcp.prf.cuni.cz/vyuka/cp-01-3.gif]).
  
== Spor o právní charakter církevního práva ==
+
Abychom předešli nejasnostem, hovoříme na Iuridictu o kanonickém právu pouze ve zúženém smyslu práva římskokatholické církve (jež je však z vývojového i právně-theoretického hlediska zdaleka nejdůležitější).
V sekulárním státě nemůže být kanonické právo nikdy právem ''[[proprio sensu]]'', neboť mu schází prvek donucení: katholíci jeho normy dodržují dobrovolně a nejvyšším trestem, který lze za jejich porušení uložit, je [[exkomunikace]] (vyobcování, vyloučení) z církve. V tomto smyslu je možno na kanonické právo nahlížet jako na kombinaci morálních předpisů a organisačního řádu římskokatholické církve.
+
 
 +
== Právní charakter církevního (kanonického) práva ==
 +
V sekulárním státě nemůže být kanonické právo nikdy právem ''[[proprio sensu]]'', neboť mu schází prvek donucení: katholíci jeho normy dodržují dobrovolně a nejvyšším trestem, který lze za jejich porušení uložit, je [[exkomunikace]] (vyobcování, vyloučení) z církve. V tomto smyslu je možno na kanonické právo pohlížet jako na kombinaci morálních předpisů a organisačního řádu římskokatholické církve.
  
 
Kanonické právo, jak se za dva tisíce let své existence vyvinulo, představuje rozsáhlý normativní systém, jehož [[pramen]]y jsou velmi různorodé a často navzájem si protiřečící a kolidující:
 
Kanonické právo, jak se za dva tisíce let své existence vyvinulo, představuje rozsáhlý normativní systém, jehož [[pramen]]y jsou velmi různorodé a často navzájem si protiřečící a kolidující:
 
* posvátné knihy, v nichž křesťané spatřují Boží zjevení, zejména Starý a Nový zákon
 
* posvátné knihy, v nichž křesťané spatřují Boží zjevení, zejména Starý a Nový zákon
 
* [[Codex Iuris Canonici]], latinsky psaný souhrn právních pravidel převážně organisačního rázu
 
* [[Codex Iuris Canonici]], latinsky psaný souhrn právních pravidel převážně organisačního rázu
* nejrůznější [[normativní akt]]y vydávané církevními orgány s normotvornou pravomocí
+
* nejrůznější [[normativní akt]]y vydávané církevními orgány s normotvornou pravomocí (názvy těchto právních předpisů nejsou jednotné; [[papež]], nejvyšší autorita římskokatholické církve, vydává nejčastěji apoštolské konstituce a tzv. ''motu proprio'')
 
* kanonickoprávní [[obyčej]]e
 
* kanonickoprávní [[obyčej]]e
  
V porovnání se světským právem je kanonické právo starobylejší a konservativnější, klade větší důraz na [[přirozené právo|přirozeněprávní]] prvky (při jeho aplikaci se povinně uplatňuje ''aequitas canonica'', kanonická umírněnost) a vzhledem k přísně hierarchické, nedemokratické organisaci římskokatholické církve v něm není místo pro obdobu ochrany [[lidské právo|lidských práv]]: věřící jsou plně podřízeni svým hierarchům ([[klérus|kléru]], "duchovním pastýřům") a nemají vůči nim žádná práva. Pokus vytvořit obdobu sekulární [[ústava|ústavy]] v 80. letech 20. století ztroskotal na odmítavém stanovisku [[papež]]e Jana Pavla II.
+
V porovnání se světským právem je kanonické právo starobylejší a konservativnější, klade větší důraz na [[přirozené právo|přirozeněprávní]] prvky (při jeho aplikaci se povinně uplatňuje ''aequitas canonica'', kanonická umírněnost) a vzhledem k přísně hierarchické, nedemokratické organisaci římskokatholické církve v něm není místo pro obdobu ochrany [[lidské právo|lidských práv]]: věřící jsou plně podřízeni svým hierarchům ([[klérus|kléru]], "duchovním pastýřům") a nemají vůči nim žádná práva. Pokus vytvořit obdobu sekulární [[ústava|ústavy]] (''Lex Ecclesiae fundamentalis'') v 80. letech 20. století ztroskotal na odmítavém stanovisku [[papež]]e Jana Pavla II.
  
 
Na druhé straně jsou v kanonickém právu lépe a podrobněji než v právu světském upraveny otázky jmenování, pověřování, delegace a naopak zbavování funkcí.
 
Na druhé straně jsou v kanonickém právu lépe a podrobněji než v právu světském upraveny otázky jmenování, pověřování, delegace a naopak zbavování funkcí.
 +
 +
== Rozdíly kanonického a světského práva ==
 +
Zvláštností kanonického práva je, že téměř každé právní pravidlo tu připouští výjimky, buď přímo ze zákona, nebo může být z jeho dodržování k tomu oprávněným hodnostářem ([[ordinář]]em, diecesním [[biskup]]em nebo papežem) udělena [[dispens]]. V tomto smyslu je nutno chápat i výklady na Iuridictu jako snahu zachytit typickou úpravu, aniž by vždy bylo možné a účelné přihlédnout ke všem přípustným eventualitám.
 +
 +
Naproti tomu světské právo je obvykle ''ius strictum'' ("přísné" právo) a nepřipouští výjimky: je těžko myslitelné, že by v případě nezbytnosti mohl [[rozsudek]] místo [[soud]]u vydat někdo jiný, nebo že by [[zaměstnavatel]] nemusel, nemá-li k tomu dostatečné prostředky, vyplácet [[zaměstnanec|zaměstnanci]] [[plat]].
 +
 +
== Přední kanonisté ==
 +
# [[:en:Gratian (jurist)]]
 +
# [[:en:Bernardus Compostellanus Antiquus]]
 +
# [[:en:Bernardus Compostellanus Junior]]
 +
# [[:en:Raymond of Peñafort]]
 +
 +
== {{Reference}} ==
 +
* J. Tureček: ''Kapitoly z konfesního práva čsl.'' Typus, Praha 1936.
  
 
== {{Interní odkazy}} ==
 
== {{Interní odkazy}} ==
Řádka 25: Řádka 41:
 
== {{Externí odkazy}} ==
 
== {{Externí odkazy}} ==
 
* [http://spcp.prf.cuni.cz/ Společnost pro církevní právo]
 
* [http://spcp.prf.cuni.cz/ Společnost pro církevní právo]
 +
* [http://spcp.prf.cuni.cz/vyuka/cp-text.htm Doprovodné materiály k výuce předmětu Církevní právo na PF UK v Praze]
 +
* rozsudek [[NSS]] ze dne 2. listopadu 2006, [http://www.nssoud.cz/anonym.php?ID=8803 čj. 5 A 35/2002-73], o zrušení Náboženské matice
 +
* rozsudek [[NS ČR]] ze dne 31. ledna 2007,  [http://www.nsoud.cz/rozhod.php?action=read&id=34087 sp. zn. 28 Cdo 3318/2006], o kathedrále: V žalobě o ni nelze použít určovací žalobu, nýbrž toliko vindikační.
  
 
[[Kategorie:Kanonické právo]]
 
[[Kategorie:Kanonické právo]]

Aktuální verse z 12. 5. 2009, 11:50

Kanonické právo (lat. ius canonicum, z řec. κανωνικος, adjektivum od κανων = pravidlo; něm. Kirchenrecht) je normativní systém, jímž jsou interně upraveny poměry římskokatholické nebo jiné tradiční církve, jak laiků, tak duchovních.

Předním českým odborníkem na církevní právo je Jiří Rajmund Tretera.

Název předmětu

Označení církevní a kanonické právo se někdy používá promiscue,[1] jindy se jako kanonické právo označuje pouze právo římskokatholické církve a termín církevní právo je vyhrazen pro obecné právo církví, včetně církví reformačních. Taková systematika pak staví zvlášť právo náboženských společností a právo konfesní [což je (světské) právo upravující poměry věřících a církví] a všechna tato právní odvětví společně označuje jako náboženské právo (viz např. [2]).

Abychom předešli nejasnostem, hovoříme na Iuridictu o kanonickém právu pouze ve zúženém smyslu práva římskokatholické církve (jež je však z vývojového i právně-theoretického hlediska zdaleka nejdůležitější).

Právní charakter církevního (kanonického) práva

V sekulárním státě nemůže být kanonické právo nikdy právem proprio sensu, neboť mu schází prvek donucení: katholíci jeho normy dodržují dobrovolně a nejvyšším trestem, který lze za jejich porušení uložit, je exkomunikace (vyobcování, vyloučení) z církve. V tomto smyslu je možno na kanonické právo pohlížet jako na kombinaci morálních předpisů a organisačního řádu římskokatholické církve.

Kanonické právo, jak se za dva tisíce let své existence vyvinulo, představuje rozsáhlý normativní systém, jehož prameny jsou velmi různorodé a často navzájem si protiřečící a kolidující:

  • posvátné knihy, v nichž křesťané spatřují Boží zjevení, zejména Starý a Nový zákon
  • Codex Iuris Canonici, latinsky psaný souhrn právních pravidel převážně organisačního rázu
  • nejrůznější normativní akty vydávané církevními orgány s normotvornou pravomocí (názvy těchto právních předpisů nejsou jednotné; papež, nejvyšší autorita římskokatholické církve, vydává nejčastěji apoštolské konstituce a tzv. motu proprio)
  • kanonickoprávní obyčeje

V porovnání se světským právem je kanonické právo starobylejší a konservativnější, klade větší důraz na přirozeněprávní prvky (při jeho aplikaci se povinně uplatňuje aequitas canonica, kanonická umírněnost) a vzhledem k přísně hierarchické, nedemokratické organisaci římskokatholické církve v něm není místo pro obdobu ochrany lidských práv: věřící jsou plně podřízeni svým hierarchům (kléru, "duchovním pastýřům") a nemají vůči nim žádná práva. Pokus vytvořit obdobu sekulární ústavy (Lex Ecclesiae fundamentalis) v 80. letech 20. století ztroskotal na odmítavém stanovisku papeže Jana Pavla II.

Na druhé straně jsou v kanonickém právu lépe a podrobněji než v právu světském upraveny otázky jmenování, pověřování, delegace a naopak zbavování funkcí.

Rozdíly kanonického a světského práva

Zvláštností kanonického práva je, že téměř každé právní pravidlo tu připouští výjimky, buď přímo ze zákona, nebo může být z jeho dodržování k tomu oprávněným hodnostářem (ordinářem, diecesním biskupem nebo papežem) udělena dispens. V tomto smyslu je nutno chápat i výklady na Iuridictu jako snahu zachytit typickou úpravu, aniž by vždy bylo možné a účelné přihlédnout ke všem přípustným eventualitám.

Naproti tomu světské právo je obvykle ius strictum ("přísné" právo) a nepřipouští výjimky: je těžko myslitelné, že by v případě nezbytnosti mohl rozsudek místo soudu vydat někdo jiný, nebo že by zaměstnavatel nemusel, nemá-li k tomu dostatečné prostředky, vyplácet zaměstnanci plat.

Přední kanonisté

  1. en:Gratian (jurist)
  2. en:Bernardus Compostellanus Antiquus
  3. en:Bernardus Compostellanus Junior
  4. en:Raymond of Peñafort

Prameny a literatura

  • J. Tureček: Kapitoly z konfesního práva čsl. Typus, Praha 1936.

Vizte též

Další odkazy