Justice: Porovnání verzí
d (Robot: Automated text replacement (-\[\[:cs:(\d{1,4})\|\d{1,4}\]\] +\1)) |
(Vztah legislativy a justice) |
||
(Není zobrazeno 8 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
'''Justice''' (z lat. ''iustitia'' = spravedlnost) neboli '''soudnictví''' je souhrnné označení pro '''soudní moc'''. | '''Justice''' (z lat. ''iustitia'' = spravedlnost) neboli '''soudnictví''' je souhrnné označení pro '''soudní moc'''. | ||
− | Někdy se za součást justice pokládá vedle [[soud]]ů i [[ministerstvo spravedlnosti]], avšak z hlediska požadavků [[dělba moci|dělby moci]] je takové zařazení nesprávné, neboť [[ministerstvo spravedlnosti|ministerstvo]] by nemělo mít v oblasti soudnictví žádné samostatné rozhodovací [[pravomoc]]i; zajišťuje pouze [[státní správa|státní správu]] [[soud]]ů. Výjimky z tohoto pravidla mohou vést k vážným [[kompetenční spor|kompetenčním sporům]], jakým byla v r. 2005 kontroverse kolem tzv. "katarského prince" | + | Někdy se za součást justice pokládá vedle [[soud]]ů i [[ministerstvo spravedlnosti]], avšak z hlediska požadavků [[dělba moci|dělby moci]] je takové zařazení nesprávné, neboť [[ministerstvo spravedlnosti|ministerstvo]] by nemělo mít v oblasti soudnictví žádné samostatné rozhodovací [[pravomoc]]i; zajišťuje pouze [[státní správa|státní správu]] [[soud]]ů. Výjimky z tohoto pravidla mohou vést k vážným [[kompetenční spor|kompetenčním sporům]], jakým byla v r. 2005 kontroverse kolem tzv. "katarského prince" Al-Sáního. |
− | Do justice naopak patří [[rozhodčí soud]]y a lze sem zařadit i další orgány, pokud splňují definiční kritéria [[soud]]ního orgánu, tzn. nezávislost na [[stát]]u (přesněji na [[exekutiva|exekutivě]]) a [[pravomoc]] autoritativně rozhodovat o [[subjektivní právo|právech]] a [[povinnost]]ech [[fysická osoba|fysických]] a [[právnická osoba|právnických osob]]. V [[Česká republika|České republice]] však není (na rozdíl např. od | + | Do justice naopak patří [[rozhodčí soud]]y a lze sem zařadit i další orgány, pokud splňují definiční kritéria [[soud]]ního orgánu, tzn. nezávislost na [[stát]]u (přesněji na [[exekutiva|exekutivě]]) a [[pravomoc]] autoritativně rozhodovat o [[subjektivní právo|právech]] a [[povinnost]]ech [[fysická osoba|fysických]] a [[právnická osoba|právnických osob]]. V [[Česká republika|České republice]] však není (na rozdíl např. od Německa nebo Velké Británie) zřizování takových pseudojustičních orgánů obvyklé. |
− | {{ | + | Kvalita justice v ČR je kritisována.[http://jinepravo.blogspot.com/2007/09/miliarda-sem-miliarda-tam.html?showComment=1209146760000#c6222447113148559923] |
+ | |||
+ | == Vztah legislativy a justice == | ||
+ | V kontinentálním systému je legislativa a justici nadřazena, tj. soudy musí respektovat [[zákon]]y.<ref>Za toliko ojedinělý excess lze považovat nález [[ÚS]] ''Melčák v. Parlament''.</ref> V angloamerickém systému jsou soudci strážci práva; pokud je právní předpis v rozporu s právem, tak ho nerespektují.[http://jinepravo.blogspot.com/2010/02/muze-zakonodarce-naridit-soudum-jak.html] | ||
+ | |||
+ | == {{Interní odkazy}} == | ||
* [[legislativa]] | * [[legislativa]] | ||
* [[exekutiva]] | * [[exekutiva]] | ||
* [[dělba moci]] | * [[dělba moci]] | ||
* [[obecný soud]] | * [[obecný soud]] | ||
− | * [[ | + | * [[správní soudnictví]] |
+ | * [[ústavní soud]] | ||
* [[ministerstvo spravedlnosti]] | * [[ministerstvo spravedlnosti]] | ||
+ | |||
+ | == Poznámky pod čarou == | ||
+ | <references /> | ||
+ | |||
+ | == {{Externí odkazy}} == | ||
+ | * David Kosař: ''[http://jinepravo.blogspot.com/2010/02/muze-zakonodarce-naridit-soudum-jak.html Může zákonodárce nařídit soudům, jak vykládat určitý zákon?]'' | ||
+ | * {{Otto-odkaz|234282-cechy-dejiny-pravni-organisace-zemepanske-spravy|Čechy – dějiny právní – organisace zeměpanské správy}} | ||
+ | * {{Otto-odkaz|396056-ceskoslovenska-republika-soudni-organisace|Československá republika – soudní organisace}} | ||
+ | * {{Otto-odkaz|435958-soud-trestni|Soud trestní}} | ||
+ | * {{Otto-odkaz|435959-soud-v-civilnim-rizeni|Soud v civilním řízení}} | ||
[[Kategorie:Základní pojmy]] | [[Kategorie:Základní pojmy]] |
Aktuální verse z 9. 12. 2010, 15:25
Justice (z lat. iustitia = spravedlnost) neboli soudnictví je souhrnné označení pro soudní moc.
Někdy se za součást justice pokládá vedle soudů i ministerstvo spravedlnosti, avšak z hlediska požadavků dělby moci je takové zařazení nesprávné, neboť ministerstvo by nemělo mít v oblasti soudnictví žádné samostatné rozhodovací pravomoci; zajišťuje pouze státní správu soudů. Výjimky z tohoto pravidla mohou vést k vážným kompetenčním sporům, jakým byla v r. 2005 kontroverse kolem tzv. "katarského prince" Al-Sáního.
Do justice naopak patří rozhodčí soudy a lze sem zařadit i další orgány, pokud splňují definiční kritéria soudního orgánu, tzn. nezávislost na státu (přesněji na exekutivě) a pravomoc autoritativně rozhodovat o právech a povinnostech fysických a právnických osob. V České republice však není (na rozdíl např. od Německa nebo Velké Británie) zřizování takových pseudojustičních orgánů obvyklé.
Kvalita justice v ČR je kritisována.[1]
Vztah legislativy a justice
V kontinentálním systému je legislativa a justici nadřazena, tj. soudy musí respektovat zákony.[1] V angloamerickém systému jsou soudci strážci práva; pokud je právní předpis v rozporu s právem, tak ho nerespektují.[2]
Vizte též
- legislativa
- exekutiva
- dělba moci
- obecný soud
- správní soudnictví
- ústavní soud
- ministerstvo spravedlnosti
Poznámky pod čarou
Další odkazy
- David Kosař: Může zákonodárce nařídit soudům, jak vykládat určitý zákon?
- Čechy – dějiny právní – organisace zeměpanské správy [momentálně nefunguje]
- Československá republika – soudní organisace [momentálně nefunguje]
- Soud trestní [momentálně nefunguje]
- Soud v civilním řízení [momentálně nefunguje]