Jiný správní delikt: Porovnání verzí
d (Kategorie) |
d (s principem rovnosti v právech) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
Úprava jiných správních deliktů však není s úpravou přestupků shodná, chybí jim společný [[hmotné a procesní právo|procesní]] podklad a delikventům nejsou zajištěna taková procesní práva, jaká příslušejí přestupcům. To se zejména v případě rozhodování [[finanční úřad|finančních úřadů]] v minulosti stalo předmětem kritické pozornosti [[Ústavní soud|Ústavního soudu]]. | Úprava jiných správních deliktů však není s úpravou přestupků shodná, chybí jim společný [[hmotné a procesní právo|procesní]] podklad a delikventům nejsou zajištěna taková procesní práva, jaká příslušejí přestupcům. To se zejména v případě rozhodování [[finanční úřad|finančních úřadů]] v minulosti stalo předmětem kritické pozornosti [[Ústavní soud|Ústavního soudu]]. | ||
− | [[sankce|Sankcí]] za jiný správní delikt může být pouze [[pokuta]], přičemž horní hranice její výměry je zpravidla několikanásobně vyšší než u odpovídajícího přestupku; v některých zákonech jsou rozdíly i mezi sankcemi pro právnické osoby a pro podnikatele-fysické osoby. I to bývá předmětem časté kritiky, neboť není v souladu s principem [[rovnost | + | [[sankce|Sankcí]] za jiný správní delikt může být pouze [[pokuta]], přičemž horní hranice její výměry je zpravidla několikanásobně vyšší než u odpovídajícího přestupku; v některých zákonech jsou rozdíly i mezi sankcemi pro právnické osoby a pro podnikatele-fysické osoby. I to bývá předmětem časté kritiky, neboť není v souladu s principem [[rovnost]]i v právech, aby právnická osoba byla za shodné protiprávní jednání postižena podstatně citelněji než podnikající fysická osoba. |
Připravovaný společný zákon o správních deliktech by měl zmiňované nedostatky odstranit. | Připravovaný společný zákon o správních deliktech by měl zmiňované nedostatky odstranit. | ||
[[Kategorie:Veřejné právo]] | [[Kategorie:Veřejné právo]] |
Aktuální verse z 14. 9. 2006, 23:06
Tzv. jiný správní delikt je obdobou přestupku v případě, že delikventem je právnická osoba a v některých případech též podnikající fysická osoba.
Úprava jiných správních deliktů však není s úpravou přestupků shodná, chybí jim společný procesní podklad a delikventům nejsou zajištěna taková procesní práva, jaká příslušejí přestupcům. To se zejména v případě rozhodování finančních úřadů v minulosti stalo předmětem kritické pozornosti Ústavního soudu.
Sankcí za jiný správní delikt může být pouze pokuta, přičemž horní hranice její výměry je zpravidla několikanásobně vyšší než u odpovídajícího přestupku; v některých zákonech jsou rozdíly i mezi sankcemi pro právnické osoby a pro podnikatele-fysické osoby. I to bývá předmětem časté kritiky, neboť není v souladu s principem rovnosti v právech, aby právnická osoba byla za shodné protiprávní jednání postižena podstatně citelněji než podnikající fysická osoba.
Připravovaný společný zákon o správních deliktech by měl zmiňované nedostatky odstranit.