Ad liceitatem: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
(Formulace)
d (Link)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
'''''Ad liceitatem''''' (lat. "k dovolenosti", od ''licere'' = být dovolen) jsou v [[kanonické právo|kanonickém právu]] takové náležitosti (podmínky) kanonickoprávního úkonu, jejichž nedodržení sice nezakládá jeho neplatnost, ale církev takto učiněný úkon reprobuje a obvykle i trestá.
+
'''''Ad liceitatem''''' (lat. "k dovolenosti", od ''licere'' = být dovolen) jsou v [[kanonické právo|kanonickém právu]] takové náležitosti (podmínky) [[právní úkon|kanonickoprávního úkonu]], jejichž nedodržení sice nezakládá jeho neplatnost, ale [[církev]] takto učiněný úkon reprobuje a obvykle i [[trest]]á.
  
Příkladem je [[svátost]] [[eucharistie]] udělená řádně vysvěceným [[kněz]]em osobě, která není kanonicky oprávněna ji přijmout (např. z důvodu [[exkomunikace]] nebo [[interdikt]]u).
+
Příkladem je [[svátost]] [[eucharistie]] udělená řádně [[svěcení|vysvěceným]] [[kněz]]em osobě, která není kanonicky oprávněna ji přijmout (např. z důvodu [[exkomunikace]] nebo [[interdikt]]u).
  
 
Hranice mezi neplatností a nedovoleností jsou často nejasné a autoritou pro konečné rozlišení je podle církevního učení – přes [[papež]]ské pretense v tomto směru – pouze Bůh.
 
Hranice mezi neplatností a nedovoleností jsou často nejasné a autoritou pro konečné rozlišení je podle církevního učení – přes [[papež]]ské pretense v tomto směru – pouze Bůh.

Aktuální verse z 24. 2. 2007, 08:24

Ad liceitatem (lat. "k dovolenosti", od licere = být dovolen) jsou v kanonickém právu takové náležitosti (podmínky) kanonickoprávního úkonu, jejichž nedodržení sice nezakládá jeho neplatnost, ale církev takto učiněný úkon reprobuje a obvykle i trestá.

Příkladem je svátost eucharistie udělená řádně vysvěceným knězem osobě, která není kanonicky oprávněna ji přijmout (např. z důvodu exkomunikace nebo interdiktu).

Hranice mezi neplatností a nedovoleností jsou často nejasné a autoritou pro konečné rozlišení je podle církevního učení – přes papežské pretense v tomto směru – pouze Bůh.

Vizte též