Ústavní zákon: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
d (Robot: Automated text replacement (-\[\[:cs:(\d{1,4})\|\d{1,4}\]\] +\1))
d (Robot: Automated text replacement (-\[\[:cs:[^\|]*\|([^\]]*)\]\] +\1))
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
'''Ústavní zákony''' jsou [[právní předpis]]y nejvyšší právní síly, které mají přednost na zákonem i podzákonným právním předpisem. Upravují nejdůležitější otázky právního řádu, [[základní práva|základní (ústavní) práva]], změny [[Ústava|Ústavy]], vedení státních [[hranice|hranic]] apod. Ústavní zákony jsou součástí [[ústavní řád|ústavního řádu (pořádku)]] České republiky.
 
'''Ústavní zákony''' jsou [[právní předpis]]y nejvyšší právní síly, které mají přednost na zákonem i podzákonným právním předpisem. Upravují nejdůležitější otázky právního řádu, [[základní práva|základní (ústavní) práva]], změny [[Ústava|Ústavy]], vedení státních [[hranice|hranic]] apod. Ústavní zákony jsou součástí [[ústavní řád|ústavního řádu (pořádku)]] České republiky.
  
Ústavním zákonem je i [[Ústava]] a měla by jím být (avšak z důvodu nestandardní formy republikace po rozpadu [[:cs:ČSFR|federace]] od r. 1993 není) [[Listina základních práv a svobod]].
+
Ústavním zákonem je i [[Ústava]] a měla by jím být (avšak z důvodu nestandardní formy republikace po rozpadu federace od r. 1993 není) [[Listina základních práv a svobod]].
  
 
Ústavní zákony lze měnit nebo derogovat (rušit) pouze ústavním zákonem.
 
Ústavní zákony lze měnit nebo derogovat (rušit) pouze ústavním zákonem.
Řádka 7: Řádka 7:
 
Rozlišování prostých a ústavních zákonů je českou zvláštností a je obecně považováno za neobvyklé. Je rovněž zdrojem určitých ústavněprávních komplikací, neboť ústavní zákony nemá právo přezkoumávat ani [[Ústavní soud]] a není tak k disposici žádná mimoparlamentní procedura pro případ, že se ústavní zákon nebo některé jeho ustanovení dostane samo do rozporu s ústavou (tzn. [[ústavní řád]] bude vnitřně rozporný).
 
Rozlišování prostých a ústavních zákonů je českou zvláštností a je obecně považováno za neobvyklé. Je rovněž zdrojem určitých ústavněprávních komplikací, neboť ústavní zákony nemá právo přezkoumávat ani [[Ústavní soud]] a není tak k disposici žádná mimoparlamentní procedura pro případ, že se ústavní zákon nebo některé jeho ustanovení dostane samo do rozporu s ústavou (tzn. [[ústavní řád]] bude vnitřně rozporný).
  
Tato situace, jak upozorňují někteří právní theoretici (např. [[Vladimír Mikule]] z Právnické fakulty [[:cs:Universita Karlova|University Karlovy]] v Praze), je aktuální v případě [[eurozatykač]]e. Současné znění [[Listina základních práv a svobod|Listiny]] nedovoluje vydat českého občana k trestnímu stíhání do ciziny. [[Implementace]] eurozatykače, k níž došlo novelou [[trestní řád|trestního řádu]], je proto neústavní a není vyloučeno, že ji [[Ústavní soud]] zruší. Jestliže by poté byla novelisována samotná Listina (což by se muselo stát ústavním zákonem; takový zákon byl již jednou [[Poslanecká sněmovna|sněmovnou]] odmítnut), vznikne stav, který bude v rozporu s příkazem čl. 1 Listiny, že [[základní práva]] jí garantovaná jsou nezrušitelná. Ústavní soud však není oprávněn tento ústavní zákon zrušit a porušené základní právo se proto ocitne bez soudní ochrany.
+
Tato situace, jak upozorňují někteří právní theoretici (např. [[Vladimír Mikule]] z Právnické fakulty University Karlovy v Praze), je aktuální v případě [[eurozatykač]]e. Současné znění [[Listina základních práv a svobod|Listiny]] nedovoluje vydat českého občana k trestnímu stíhání do ciziny. [[Implementace]] eurozatykače, k níž došlo novelou [[trestní řád|trestního řádu]], je proto neústavní a není vyloučeno, že ji [[Ústavní soud]] zruší. Jestliže by poté byla novelisována samotná Listina (což by se muselo stát ústavním zákonem; takový zákon byl již jednou [[Poslanecká sněmovna|sněmovnou]] odmítnut), vznikne stav, který bude v rozporu s příkazem čl. 1 Listiny, že [[základní práva]] jí garantovaná jsou nezrušitelná. Ústavní soud však není oprávněn tento ústavní zákon zrušit a porušené základní právo se proto ocitne bez soudní ochrany.
  
 
[[Kategorie:Legislativa]]
 
[[Kategorie:Legislativa]]
 
[[Kategorie:Ústavní právo]]
 
[[Kategorie:Ústavní právo]]

Aktuální verse z 8. 10. 2006, 18:09

Ústavní zákony jsou právní předpisy nejvyšší právní síly, které mají přednost na zákonem i podzákonným právním předpisem. Upravují nejdůležitější otázky právního řádu, základní (ústavní) práva, změny Ústavy, vedení státních hranic apod. Ústavní zákony jsou součástí ústavního řádu (pořádku) České republiky.

Ústavním zákonem je i Ústava a měla by jím být (avšak z důvodu nestandardní formy republikace po rozpadu federace od r. 1993 není) Listina základních práv a svobod.

Ústavní zákony lze měnit nebo derogovat (rušit) pouze ústavním zákonem.

Rozlišování prostých a ústavních zákonů je českou zvláštností a je obecně považováno za neobvyklé. Je rovněž zdrojem určitých ústavněprávních komplikací, neboť ústavní zákony nemá právo přezkoumávat ani Ústavní soud a není tak k disposici žádná mimoparlamentní procedura pro případ, že se ústavní zákon nebo některé jeho ustanovení dostane samo do rozporu s ústavou (tzn. ústavní řád bude vnitřně rozporný).

Tato situace, jak upozorňují někteří právní theoretici (např. Vladimír Mikule z Právnické fakulty University Karlovy v Praze), je aktuální v případě eurozatykače. Současné znění Listiny nedovoluje vydat českého občana k trestnímu stíhání do ciziny. Implementace eurozatykače, k níž došlo novelou trestního řádu, je proto neústavní a není vyloučeno, že ji Ústavní soud zruší. Jestliže by poté byla novelisována samotná Listina (což by se muselo stát ústavním zákonem; takový zákon byl již jednou sněmovnou odmítnut), vznikne stav, který bude v rozporu s příkazem čl. 1 Listiny, že základní práva jí garantovaná jsou nezrušitelná. Ústavní soud však není oprávněn tento ústavní zákon zrušit a porušené základní právo se proto ocitne bez soudní ochrany.