Veřejná správa: Porovnání verzí
(Podle judikatury Ústavního soudu (III. ÚS 686/02, III. ÚS 671/02) patří k základním znakům „veřejné instituce“ to, že jde o subjekt, který je zřízený za veřejným účelem, je zřízený stát) |
(== {{Externí odkazy}} ==) |
||
Řádka 14: | Řádka 14: | ||
Podle judikatury [[ÚS|Ústavního soudu]] (III. ÚS 686/02, III. ÚS 671/02) patří k základním znakům „veřejné instituce“ to, že jde o [[subjekt]], který je zřízený za veřejným účelem, je zřízený [[stát]]em, jeho [[orgán]]y jsou kreovány státem a jeho činnost podléhá [[dozor|státnímu dohledu]]. | Podle judikatury [[ÚS|Ústavního soudu]] (III. ÚS 686/02, III. ÚS 671/02) patří k základním znakům „veřejné instituce“ to, že jde o [[subjekt]], který je zřízený za veřejným účelem, je zřízený [[stát]]em, jeho [[orgán]]y jsou kreovány státem a jeho činnost podléhá [[dozor|státnímu dohledu]]. | ||
+ | |||
+ | == {{Externí odkazy}} == | ||
+ | * [http://alex.onb.ac.at/cgi-content/anno-plus?apm=0&aid=rgb&datum=19140004&zoom=2&seite=00000087&x=12&y=11 zákon č. 15/1914 ř. z., o služebním poměru státních úředníků a státních sluhů] (služební pragmatika) (německy) | ||
+ | * [http://www.vlada.cz/dokument15181.html státní služba] (úřad vlády) | ||
+ | * [http://i.iinfo.cz/urs-att/p_218-02-114819974992479.htm zákon č. 218/2002 Sb.], o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon) | ||
[[Kategorie:Správní právo]] | [[Kategorie:Správní právo]] |
Verse z 26. 2. 2007, 12:59
Veřejná správa je buď
- druh činnosti (funkční pojetí), nebo
- instituce, která ji vykonává (organisační pojetí)
Organisace veřejné správy
Veřejné správa je organisována do těchto útvarů – vykonavatelů veřejné správy:
- správní úřady – státní a samosprávné správní úřady. V Německu nejsou správní úřady obvyklé. Místo nich je orgán správy + kancelář (jako je u nás ombudsman nebo v některých věcech ministr spravedlnosti). Typicky: Úřad na ochranu osobních údajů (ČR) – Federální komisař na ochranu osobních údajů (SRN).
- kanceláře – na rozdíl od správního úřadu, který vydává správní akty, je kancelář pomocný útvar, sloužící orgánu správního úřadu, např. Úřad vlády, který slouží předsedovi vlády. V čele kanceláře stojí kancléř.
- veřejné sbory
- ozbrojené síly – nejrůznější druhy vojsk, např. pozemní, letectvo, námořnictvo, marína (námořní pěchota) etc.
- bezpečnostní sbory – policie, hasiči, vězeňská služba, civilní zpravodajské služby.
- veřejné ústavy – nesamostatné (bez právní subjektivity): v platném právním řádu organisační složky státu – a samostatné (s právní subjektivitou): v platném právním řádu obecně prospěšné společnosti a rozpočtové organisace. Např. základní a střední školy, knihovny, koupaliště, pohřebiště, etc.
- veřejné podniky – na rozdíl od veřejných ústavů mají dosahovat zisku. V některých právních řádech mají formu kapitálových obchodních společností.
Podle judikatury Ústavního soudu (III. ÚS 686/02, III. ÚS 671/02) patří k základním znakům „veřejné instituce“ to, že jde o subjekt, který je zřízený za veřejným účelem, je zřízený státem, jeho orgány jsou kreovány státem a jeho činnost podléhá státnímu dohledu.
Další odkazy
- zákon č. 15/1914 ř. z., o služebním poměru státních úředníků a státních sluhů (služební pragmatika) (německy)
- státní služba (úřad vlády)
- zákon č. 218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech (služební zákon)