Vyhláška: Porovnání verzí
(Obnoveno) |
(Znovu zformátováno) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | '''Vyhláška''' | + | '''Vyhláška''' je druhem podzákonného právního předpisu. Vyhlášky mohou vydávat [[ústřední správní úřad]]y (a některé další |
− | je druhem podzákonného právního předpisu. | ||
− | Vyhlášky mohou vydávat [[ústřední správní úřad]]y (a některé další | ||
úřady, jimž to [[zákon]] umožní), [[obec|obce]] a [[kraj]]e. | úřady, jimž to [[zákon]] umožní), [[obec|obce]] a [[kraj]]e. | ||
− | Obecní a krajské vyhlášky upravují určité záležitosti v [[samostatná | + | |
− | působnost|samostatné působnosti]] obce nebo kraje, a to poměrně volně: | + | Obecní a krajské vyhlášky upravují určité záležitosti v [[samostatná působnost|samostatné působnosti]] obce nebo kraje, a to poměrně volně: obec nebo kraj tu nejsou striktně vázány zákonným zmocněním, ale mohou upravit vše, co lze podřadit pod pojem záležitost obce, resp. kraje. Tato volnost však naráží na meze [[ústavní právo|ústavněprávní]], a tak [[Ústavní soud]] každoročně ruší několik obecních vyhlášek právě s odůvodněním, že obec překročila svou pravomoc (týká se to např. vyhlášek zakazujících konsumaci alkoholických nápojů na veřejných prostranstvích, vyhlášek zakazujících propagaci [[:cs:komunismus|komunismu]], vyhlášek omezujících chov domácích [[zvíře|zvířat]] apod.). |
− | obec nebo kraj tu nejsou striktně vázány zákonným zmocněním, ale mohou | + | |
− | upravit vše, co lze podřadit pod pojem záležitost obce, resp. kraje. | + | Naproti tomu vyhlášky vydávané ústředními úřady jsou prováděcími předpisy, tzn. jsou omezeny tím, co stanovuje jimi prováděný zákon (vyhlášky musí normovat ''secundum et intra legem'', tzn. podle zákona a v souladu s ním). |
− | Tato volnost však naráží na meze [[ústavní právo|ústavněprávní]], a tak | + | |
− | [[Ústavní soud]] každoročně ruší několik obecních vyhlášek právě s | ||
− | odůvodněním, že obec překročila svou pravomoc (týká se to např. | ||
− | vyhlášek zakazujících konsumaci alkoholických nápojů na veřejných | ||
− | prostranstvích, vyhlášek zakazujících propagaci | ||
− | [[:cs:komunismus|komunismu]], vyhlášek omezujících chov domácích | ||
− | [[zvíře|zvířat]] apod.). | ||
− | Naproti tomu vyhlášky vydávané ústředními úřady jsou prováděcími | ||
− | předpisy, tzn. jsou omezeny tím, co stanovuje jimi prováděný zákon | ||
− | (vyhlášky musí normovat ''secundum et intra legem'', tzn. podle zákona | ||
− | a v souladu s ním). | ||
[[Kategorie:Legislativa]] | [[Kategorie:Legislativa]] |
Verse z 18. 11. 2005, 21:43
Vyhláška je druhem podzákonného právního předpisu. Vyhlášky mohou vydávat ústřední správní úřady (a některé další úřady, jimž to zákon umožní), obce a kraje.
Obecní a krajské vyhlášky upravují určité záležitosti v samostatné působnosti obce nebo kraje, a to poměrně volně: obec nebo kraj tu nejsou striktně vázány zákonným zmocněním, ale mohou upravit vše, co lze podřadit pod pojem záležitost obce, resp. kraje. Tato volnost však naráží na meze ústavněprávní, a tak Ústavní soud každoročně ruší několik obecních vyhlášek právě s odůvodněním, že obec překročila svou pravomoc (týká se to např. vyhlášek zakazujících konsumaci alkoholických nápojů na veřejných prostranstvích, vyhlášek zakazujících propagaci komunismu, vyhlášek omezujících chov domácích zvířat apod.).
Naproti tomu vyhlášky vydávané ústředními úřady jsou prováděcími předpisy, tzn. jsou omezeny tím, co stanovuje jimi prováděný zákon (vyhlášky musí normovat secundum et intra legem, tzn. podle zákona a v souladu s ním).