Vyhláška: Porovnání verzí
(Původně vyhláška právním předpisem nebyla a tuto její funkci dnes převzalo ''oznámení''.) |
d (označené jako sdělení) |
||
Řádka 6: | Řádka 6: | ||
Naproti tomu vyhlášky vydávané ústředními úřady jsou prováděcími předpisy, tzn. jsou omezeny tím, co stanovuje jimi prováděný zákon (vyhlášky musí normovat ''secundum et intra legem'', tzn. podle zákona a v souladu s ním). | Naproti tomu vyhlášky vydávané ústředními úřady jsou prováděcími předpisy, tzn. jsou omezeny tím, co stanovuje jimi prováděný zákon (vyhlášky musí normovat ''secundum et intra legem'', tzn. podle zákona a v souladu s ním). | ||
− | Původně vyhláška právním předpisem nebyla a tuto její funkci dnes převzalo ''oznámení''. | + | Původně vyhláška právním předpisem nebyla a tuto její funkci dnes převzalo ''oznámení'' označené jako [[sdělení]]. |
[[Kategorie:Legislativa]] | [[Kategorie:Legislativa]] |
Verse z 9. 12. 2005, 10:32
Vyhláška je dnes druhem podzákonného právního předpisu. Vyhlášky mohou vydávat ústřední správní úřady (a některé další úřady, jimž to zákon umožní), obce a kraje.
Obecní a krajské vyhlášky upravují určité záležitosti v samostatné působnosti obce nebo kraje, a to poměrně volně: obec nebo kraj tu nejsou striktně vázány zákonným zmocněním, ale mohou upravit vše, co lze podřadit pod pojem záležitost obce, resp. kraje. Tato volnost však naráží na meze ústavněprávní, a tak Ústavní soud každoročně ruší několik obecních vyhlášek právě s odůvodněním, že obec překročila svou pravomoc (týká se to např. vyhlášek zakazujících konsumaci alkoholických nápojů na veřejných prostranstvích, vyhlášek zakazujících propagaci komunismu, vyhlášek omezujících chov domácích zvířat apod.).
Naproti tomu vyhlášky vydávané ústředními úřady jsou prováděcími předpisy, tzn. jsou omezeny tím, co stanovuje jimi prováděný zákon (vyhlášky musí normovat secundum et intra legem, tzn. podle zákona a v souladu s ním).
Původně vyhláška právním předpisem nebyla a tuto její funkci dnes převzalo oznámení označené jako sdělení.