Obchodní právo
Obchodní právo (komercialistika) je odvětví soukromého práva zabývající se obchodními vztahy, tedy právními vztahy vznikající mezi podnikateli v souvislosti s jejich podnikatelskou činností. Ačkoli jde fakticky o součást občanského práva, pro jeho důležitost se obchodnímu právu přiznává zvláštní postavení a je zkoumáno i vyučováno odděleně.
Laici někdy pokládají za součást obchodního práva i vztahy vznikající mezi prodejcem a jeho zákazníkem – spotřebitelem. To je však omyl: tyto vztahy jsou předmětem spotřebitelského práva.
K rozvoji české komercialistiky přispěl Albín Bráf a Arnošt Malovský-Wenig. Mezi nejznámější české žijící komercialisty patří Irena Pelikánová, Jan Dědič, Karel Eliáš, Bohumil Havel a Tomáš Dvořák.
Účetnictví
Součástí obchodního práve je i účetnictví. Praxe často zaměňuje mezi výdělečností (angl. gain) a ziskem (angl. profit). Zatímco výdělečnost je vlastní i jiným činnostem než kommerčním, úsilí o zisk je podstatou obchodního práva.
Dalším problémem je zaměňování nákladů s výdaji a výnosů s příjmy:[1]
- náklady x výnosy = zmenšení x zvětšení majetku. Je do budoucna. Jejich rozdíl je výsledovka.
- výdaje x příjmy = zmenšení x zvětšení aktiv (cum grano salis peněz), zejména hotovosti. Je faktické. Jejich rozdíl vyjadřuje peněžní tok. Příjmem je např. záloha.
Vystavení faktury je výnos; proplacená faktura je příjem.
Vizte též
Prameny a literatura
- Tomáš Richter: O logice a limitech korporačního práva: teoretické základy. In Právní rozhledy 23/2008, pp. 845–855.
- Robert Pelikán & Irena Pelikánová: Návrat právního nihilismu? In Právní rozhledy 6/2009, pp. 219–222; konservativní odsudek liberálního Richterova článku.
Další odkazy
- Obchodněprávní propedeutikum (DOC)
- Irena Pelikánová: Pojem podniku, soutěžní právo a přičitatelnost odpovědnosti (český a komunitární aspekt); "závod" je věcí, zatímco "podnik" jako pojem soutěžního práva je personifikován.
- Poznámky k soutěžnímu právu