Exekutiva: Porovnání verzí
(Obnoveno) |
d (Robot: Automated text replacement (-{{Viztéž}} +== {{Interní odkazy}} ==)) |
||
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | '''Exekutiva | + | '''Exekutiva''' ('''výkonná moc''') je složka [[státní moc]]i pověřená každodenním řízením [[stát]]u ([[státní správa|státní správou]]). Ve své činnosti je |
− | (výkonná moc | + | podřízena [[legislativa|moci zákonodárné]]. Není nadána [[pravomoc]]í vydávat originární [[normativní právní akt]]y (pouze [[podzákonný právní předpis|podzákonné právní předpisy]], které musejí být ''secundum et intra legem''), a výkonnou mocí vydávané [[individuální právní akt]]y ([[správní akt]]y) podléhají kontrole nezávislou [[justice|justicí]]. Tím je zajištěna [[dělba moci]] ve [[stát]]ě. |
− | [[stát]]u ([[státní správa|státní správou]]). Ve své činnosti je | + | |
− | podřízena [[legislativa|moci zákonodárné]]. Není nadána [[pravomoc]]í | + | Výkonná moc je budována hierarchicky a je podřízena [[vláda|vládě]]. Toto [[pravidlo]] však neplatí bezvýjimečně: některé [[správní úřad]]y jsou z její [[působnost]]i záměrně vyňaty a jsou na ní nezávislé. Příkladem je [[Česká národní banka]] (ČNB), [[Nejvyšší kontrolní úřad]] (NKÚ), |
− | vydávat originární [[normativní právní akt]]y (pouze [[podzákonný | + | [[Rada pro rozhlasové a televisní vysílání]] (RRTV) nebo [[Úřad pro ochranu osobních údajů]] (ÚOOÚ). Obecně jsou takto konstituovány ty |
− | právní předpis|podzákonné právní předpisy]], které musejí být | + | [[správní úřad]]y, které vykonávají vůči exekutivě kontrolní funkci nebo jejichž podřízení [[vláda|vládě]] by mohlo vést ke zneužití jejich |
− | ''secundum et intra legem''), a výkonnou mocí vydávané [[individuální | + | [[pravomoc]]í (podřízenost [[RRTV|Rady pro rozhlasové a televisní vysílání]] [[vláda|vládě]] by umožnilo vykonávat exekutivě efektivní |
− | právní akt]]y ([[správní akt]]y) podléhají kontrole nezávislou | + | nátlak na elektronická [[média]]). Některé z těchto institucí, zvláště mají-li [[Ústava|ústavní]] zakotvení ([[ČNB]], [[NKÚ]]), se někdy samy |
− | [[justice|justicí]]. Tím je zajištěna [[dělba moci]] ve [[stát]]ě. | + | ani jako součást exekutivy nechápou, ačkoli z hlediska materiálního vymezení své [[působnost]]i jimi bezesporu jsou. |
− | Výkonná moc je budována hierarchicky a je podřízena [[vládě]]. Toto | + | |
− | pravidlo však neplatí bezvýjimečně: některé [[správní úřad]]y jsou z | + | Za součást výkonné moci – a její formální hlavu – se tradičně pokládá i [[president republiky]], ten však má v ústavním systému [[Česká republika|České republiky]] zcela svébytné postavení. |
− | její [[působnost]]i záměrně vyňaty a jsou na ní nezávislé. Příkladem je | + | |
− | [[Česká národní banka]] (ČNB), [[Nejvyšší kontrolní úřad]] (NKÚ), | + | == {{Interní odkazy}} == |
− | [[Rada pro rozhlasové a televisní vysílání]] (RRTV) nebo [[Úřad pro | ||
− | ochranu osobních údajů]] (ÚOOÚ). Obecně jsou takto konstituovány ty | ||
− | [[správní úřad]]y, které vykonávají vůči exekutivě kontrolní funkci | ||
− | nebo jejichž podřízení [[vláda|vládě]] by mohlo vést ke zneužití jejich | ||
− | [[pravomoc]]í (podřízenost [[RRTV|Rady pro rozhlasové a televisní | ||
− | vysílání]] [[vláda|vládě]] by umožnilo vykonávat exekutivě efektivní | ||
− | nátlak na elektronická [[média]]). Některé z těchto institucí, zvláště | ||
− | mají-li [[Ústava|ústavní]] zakotvení ([[ČNB]], [[NKÚ]]), se někdy samy | ||
− | ani jako součást exekutivy nechápou, ačkoli z hlediska materiálního | ||
− | vymezení své [[působnost]]i jimi bezesporu jsou. | ||
− | Za součást výkonné moci se tradičně pokládá i [[president]] | ||
− | ten však má v ústavním systému [[Česká republika|České republiky]] | ||
− | zcela svébytné postavení. | ||
− | {{ | ||
* [[dělba moci]] | * [[dělba moci]] | ||
* [[legislativa]] | * [[legislativa]] | ||
* [[justice]] | * [[justice]] | ||
− | + | ||
[[Kategorie:Základní pojmy]] | [[Kategorie:Základní pojmy]] |
Aktuální verse z 4. 11. 2006, 01:02
Exekutiva (výkonná moc) je složka státní moci pověřená každodenním řízením státu (státní správou). Ve své činnosti je podřízena moci zákonodárné. Není nadána pravomocí vydávat originární normativní právní akty (pouze podzákonné právní předpisy, které musejí být secundum et intra legem), a výkonnou mocí vydávané individuální právní akty (správní akty) podléhají kontrole nezávislou justicí. Tím je zajištěna dělba moci ve státě.
Výkonná moc je budována hierarchicky a je podřízena vládě. Toto pravidlo však neplatí bezvýjimečně: některé správní úřady jsou z její působnosti záměrně vyňaty a jsou na ní nezávislé. Příkladem je Česká národní banka (ČNB), Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), Rada pro rozhlasové a televisní vysílání (RRTV) nebo Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Obecně jsou takto konstituovány ty správní úřady, které vykonávají vůči exekutivě kontrolní funkci nebo jejichž podřízení vládě by mohlo vést ke zneužití jejich pravomocí (podřízenost Rady pro rozhlasové a televisní vysílání vládě by umožnilo vykonávat exekutivě efektivní nátlak na elektronická média). Některé z těchto institucí, zvláště mají-li ústavní zakotvení (ČNB, NKÚ), se někdy samy ani jako součást exekutivy nechápou, ačkoli z hlediska materiálního vymezení své působnosti jimi bezesporu jsou.
Za součást výkonné moci – a její formální hlavu – se tradičně pokládá i president republiky, ten však má v ústavním systému České republiky zcela svébytné postavení.