Opravný prostředek: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
('''apelační (odvolací) princip''', '''kassační (zrušovací) princip''', IW)
(restrukt.)
Řádka 1: Řádka 1:
'''Opravný prostředek''' je druh [[podání]], jímž [[procesní strana]] napadá vydané [[rozhodnutí]]. Opravné prostředky mohou být řádné nebo mimořádné.
+
'''Opravný prostředek''' je druh [[podání]], jímž [[procesní strana]] napadá vydané [[rozhodnutí]].
  
'''Řádné''' opravné prostředky vždy směřují proti [[právní moc|nepravomocnému]] rozhodnutí a mají [[zásadně]] suspensivní účinek, tzn. napadené rozhodnutí nenabude právní moci, dokud není pravomocně rozhodnuto o opravném prostředku. Řádnými opravnými prostředky jsou [[odvolání]], [[rozklad]] a [[stížnost]].
+
[[Úřad]], rozhodující o opravném prostředku, může mít pravomoc trojího typu:
 +
# '''apelační (odvolací) princip''': vždy nahradit napadené rozhodnutí svým vlastním (UK, Švédsko, Finsko)
 +
# '''kassační (zrušovací) princip''': nikdy nemoci napadené rozhodnutí nahradit svým vlastním, pouze ho potvrdit či zrušit (románské státy)
 +
# '''revisní princip''': v případě, že je správně zjištěn skutkový stav, nahradit napadené rozhodnutí svým vlastním s jiným právním názorem, v opačném případě ho potvrdit či zrušit (středoevropské státy)
  
'''Mimořádné''' opravné prostředky směřují proti pravomocnému rozhodnutí. Procesní strana napadá buď nesprávné právní zhodnocení, nebo chybnou proceduru. Škála mimořádných opravných prostředků je širší a za určitých okolností může být podáno i několik mimořádných opravných prostředků současně. Jsou to:
+
== Druhy ==
* ve [[správní řízení|správním řízení]]: [[žádost o přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení]] a [[obnova řízení|návrh na obnovu řízení]]
+
* '''řádné''' opravné prostředky vždy směřují proti [[právní moc|nepravomocnému]] rozhodnutí a mají [[zásadně]] suspensivní účinek, tzn. napadené rozhodnutí nenabude právní moci, dokud není pravomocně rozhodnuto o opravném prostředku.
* v [[trestní řízení|trestním řízení]]: [[dovolání]], [[obnova řízení|návrh na obnovu řízení]] a (obsoletní) [[stížnost pro porušení zákona]]
+
** [[odvolání]]/[[rozklad]]
* v [[civilní řízení|civilním řízení]]: [[dovolání]], [[obnova řízení|návrh na obnovu řízení]] a [[žaloba pro zmatečnost]]
+
** [[stížnost]]
* v [[soudní řízení správní|soudním řízení správním]]: [[kasační stížnost]]
+
* '''mimořádné''' opravné prostředky směřují proti pravomocnému rozhodnutí. Procesní strana napadá buď nesprávné právní zhodnocení, nebo chybnou proceduru. Škála mimořádných opravných prostředků je širší a za určitých okolností může být podáno i několik mimořádných opravných prostředků současně.
* v řízení před [[Ústavní soud|Ústavním soudem]]: [[obnova řízení|návrh na obnovu řízení]]
+
** ve [[správní řízení|správním řízení]]: [[žádost o přezkoumání rozhodnutí mimo odvolací řízení]] a [[obnova řízení|návrh na obnovu řízení]]
* ''[[certiorari]]'' – instance příslušná k řízení o opravném prostředku má diskreční pravomoc rozhodnout, zda se jím bude zabývat (''discretionary review'')
+
** v [[trestní řízení|trestním řízení]]: [[dovolání]], [[obnova řízení|návrh na obnovu řízení]] a (obsoletní) [[stížnost pro porušení zákona]]
 +
** v [[civilní řízení|civilním řízení]]: [[dovolání]], [[obnova řízení|návrh na obnovu řízení]] a [[žaloba pro zmatečnost]]
 +
** v [[soudní řízení správní|soudním řízení správním]]: [[kasační stížnost]]
 +
** v řízení před [[Ústavní soud|Ústavním soudem]]: [[obnova řízení|návrh na obnovu řízení]]
 +
** ''[[certiorari]]'' – instance příslušná k řízení o opravném prostředku má diskreční pravomoc rozhodnout, zda se jím bude zabývat (''discretionary review'')
  
 
Podání mimořádného opravného prostředku nemá na [[právní moc]] napadeného [[rozhodnutí]] vliv, v některých případech však může být na jeho základě odložena jeho [[vykonatelnost]].
 
Podání mimořádného opravného prostředku nemá na [[právní moc]] napadeného [[rozhodnutí]] vliv, v některých případech však může být na jeho základě odložena jeho [[vykonatelnost]].
  
 +
== Kritika ==
 
Podle absurdní české legislativy, která v mnoha případech upírá mimořádné opravné prostředky (někdy dokonce i řádné), suppluje roli zmateční stížnosti ([[rekurs]]u) ústavní stížnost, což je vysoce nežádoucí. [[ÚS]] však tento výklad stvrdil v § 13 nálezu ve věci ''JMB družstvo v. ČR'' ze dne 5. listopadu 2008, sp. zn. I. ÚS 1996/08, NALUS: 60441[http://nalus.usoud.cz/Search/ResultDetail.aspx?id=60441]: "Ústavní soud považuje za naprosto evidentní, že vzniklá situace, navíc umocněná rozdílnou rozhodovací praxí obecných soudů a změnou právního názoru městského soudu, spadá pod ustanovení § 14 odst. 1 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, tudíž by bylo především v pravomoci Nejvyššího soudu, jako vrcholného soudního orgánu, sjednocovat judikaturu nižších soudů a jimi prováděný výklad jednoduchého práva. S ohledem na výši uplatněného nároku (tzv. bagatelní částka), však stěžovatel nemá k dispozici mimořádný opravný prostředek, tudíž by mohlo být namístě, poskytnout mu ochranu na úrovni ústavně právní."
 
Podle absurdní české legislativy, která v mnoha případech upírá mimořádné opravné prostředky (někdy dokonce i řádné), suppluje roli zmateční stížnosti ([[rekurs]]u) ústavní stížnost, což je vysoce nežádoucí. [[ÚS]] však tento výklad stvrdil v § 13 nálezu ve věci ''JMB družstvo v. ČR'' ze dne 5. listopadu 2008, sp. zn. I. ÚS 1996/08, NALUS: 60441[http://nalus.usoud.cz/Search/ResultDetail.aspx?id=60441]: "Ústavní soud považuje za naprosto evidentní, že vzniklá situace, navíc umocněná rozdílnou rozhodovací praxí obecných soudů a změnou právního názoru městského soudu, spadá pod ustanovení § 14 odst. 1 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, tudíž by bylo především v pravomoci Nejvyššího soudu, jako vrcholného soudního orgánu, sjednocovat judikaturu nižších soudů a jimi prováděný výklad jednoduchého práva. S ohledem na výši uplatněného nároku (tzv. bagatelní částka), však stěžovatel nemá k dispozici mimořádný opravný prostředek, tudíž by mohlo být namístě, poskytnout mu ochranu na úrovni ústavně právní."
 
Úřad, rozhodující o opravném prostředku, může mít pravomoc trojího typu:
 
# '''apelační (odvolací) princip''': vždy nahradit napadené rozhodnutí svým vlastním (UK, Švédsko, Finsko)
 
# '''kassační (zrušovací) princip''': nikdy nemoci napadené rozhodnutí nahradit svým vlastním, pouze ho potvrdit či zrušit (románské státy)
 
# '''revisní princip''': v případě, že je správně zjištěn skutkový stav, nahradit napadené rozhodnutí svým vlastním s jiným právním názorem, v opačném případě ho potvrdit či zrušit (středoevropské státy)
 
  
 
== {{Externí odkazy}} ==
 
== {{Externí odkazy}} ==

Verse z 30. 3. 2010, 11:46

Opravný prostředek je druh podání, jímž procesní strana napadá vydané rozhodnutí.

Úřad, rozhodující o opravném prostředku, může mít pravomoc trojího typu:

  1. apelační (odvolací) princip: vždy nahradit napadené rozhodnutí svým vlastním (UK, Švédsko, Finsko)
  2. kassační (zrušovací) princip: nikdy nemoci napadené rozhodnutí nahradit svým vlastním, pouze ho potvrdit či zrušit (románské státy)
  3. revisní princip: v případě, že je správně zjištěn skutkový stav, nahradit napadené rozhodnutí svým vlastním s jiným právním názorem, v opačném případě ho potvrdit či zrušit (středoevropské státy)

Druhy

Podání mimořádného opravného prostředku nemá na právní moc napadeného rozhodnutí vliv, v některých případech však může být na jeho základě odložena jeho vykonatelnost.

Kritika

Podle absurdní české legislativy, která v mnoha případech upírá mimořádné opravné prostředky (někdy dokonce i řádné), suppluje roli zmateční stížnosti (rekursu) ústavní stížnost, což je vysoce nežádoucí. ÚS však tento výklad stvrdil v § 13 nálezu ve věci JMB družstvo v. ČR ze dne 5. listopadu 2008, sp. zn. I. ÚS 1996/08, NALUS: 60441[1]: "Ústavní soud považuje za naprosto evidentní, že vzniklá situace, navíc umocněná rozdílnou rozhodovací praxí obecných soudů a změnou právního názoru městského soudu, spadá pod ustanovení § 14 odst. 1 zákona č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, tudíž by bylo především v pravomoci Nejvyššího soudu, jako vrcholného soudního orgánu, sjednocovat judikaturu nižších soudů a jimi prováděný výklad jednoduchého práva. S ohledem na výši uplatněného nároku (tzv. bagatelní částka), však stěžovatel nemá k dispozici mimořádný opravný prostředek, tudíž by mohlo být namístě, poskytnout mu ochranu na úrovni ústavně právní."

Další odkazy