Listina základních práv a svobod: Porovnání verzí

Přejít na: navigace, hledání
(Recepční zákon ji ve svém výčtu neuváděl jako ústavní zákon, a proto se někteří domnívali, že byla degradována na prostý zákon. Nicméně ústava samotná ji prohlásila za součást ústavního pořádk)
d (odkazy)
 
(Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.)
Řádka 3: Řádka 3:
 
Listinu základních práv a svobod jsou povinny dodržovat a vymáhat všechny [[veřejný úřad|veřejné úřady]]. Orgánem na ochranu ústavnosti je [[Ústavní soud]].
 
Listinu základních práv a svobod jsou povinny dodržovat a vymáhat všechny [[veřejný úřad|veřejné úřady]]. Orgánem na ochranu ústavnosti je [[Ústavní soud]].
  
Listina byla původně uvozena [[ústava|ústavním]] zákonem č. 23/1991 Sb. Po rozpadu [[ČSFR|federace]] ji [[Ústava České republiky]] prohlásila za součást [[ústavní řád|ústavního pořádku]] České republiky. [[Recepční zákon]] ji ve svém výčtu neuváděl jako ústavní [[zákon]], a proto se někteří domnívali, že byla degradována na prostý zákon. Nicméně ústava samotná ji prohlásila za součást ústavního pořádku, takže je prostým zákonům nadřazena. Byla ústavně ne zcela konformním způsobem republikována jako usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb. [[Ústavní zákon]] č. 162/1998 Sb. Listinu [[novela|novelisoval]], když prodloužil možnost zadržení osoby předtím, než bude předána soudu, ze 24 na 48 hodin. I tato novelisace je sporná, neboť porušuje princip nezrušitelnosti základních práv.
+
Listina byla původně uvozena federálním [[ústavní zákon|ústavním zákonem]] č. 23/1991 [[Sb.]] Po rozpadu [[ČSFR]] ji [[Ústava České republiky]] v článcích 3 a opět 112 prohlásila za součást [[ústavní řád|ústavního pořádku]] České republiky (naproti tomu [[Slovensko]] ji již dříve přímo začlenilo do ústavy). [[Recepční zákon]] ji ve svém výčtu neuváděl jako ústavní zákon, a proto se někteří domnívali, že byla degradována na prostý [[zákon]]. Nicméně ústava samotná ji prohlásila za součást ústavního pořádku, takže je prostým zákonům nadřazena. Byla ústavně ne zcela konformním způsobem [[republikace|republikována]] jako usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 [[Sb.]]
 +
 
 +
[[Ústavní zákon]] č. 162/1998 [[Sb.]] Listinu [[novela|novelisoval]] prodloužením možnost zadržení osoby předtím, než bude předána soudu, ze 24 na 48 hodin. I tato novelisace je sporná, neboť porušuje princip nezrušitelnosti základních práv. Tato zásada je však spíše monologem ústavodárce.
 +
 
 +
== Odkazy ==
 +
* [http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html text]
 +
* [http://cs.wikisource.org/wiki/Listina_z%C3%A1kladn%C3%ADch_pr%C3%A1v_a_svobod wikisource]
 +
* [[:cs:Listina základních práv a svobod]] – dlouhý článek s více než 170 odkazy na literaturu
 +
 
 +
[[Kategorie:Lidská práva]]
 +
[[Kategorie:Ústavní právo]]
 +
 
 +
[[cs:Listina základních práv a svobod]]

Aktuální verse z 29. 5. 2012, 09:03

Listina základních práv a svobod je vnitrostátní katalog základních (ústavních) práv České republiky.

Listinu základních práv a svobod jsou povinny dodržovat a vymáhat všechny veřejné úřady. Orgánem na ochranu ústavnosti je Ústavní soud.

Listina byla původně uvozena federálním ústavním zákonem č. 23/1991 Sb. Po rozpadu ČSFR ji Ústava České republiky v článcích 3 a opět 112 prohlásila za součást ústavního pořádku České republiky (naproti tomu Slovensko ji již dříve přímo začlenilo do ústavy). Recepční zákon ji ve svém výčtu neuváděl jako ústavní zákon, a proto se někteří domnívali, že byla degradována na prostý zákon. Nicméně ústava samotná ji prohlásila za součást ústavního pořádku, takže je prostým zákonům nadřazena. Byla ústavně ne zcela konformním způsobem republikována jako usnesení předsednictva České národní rady č. 2/1993 Sb.

Ústavní zákon č. 162/1998 Sb. Listinu novelisoval prodloužením možnost zadržení osoby předtím, než bude předána soudu, ze 24 na 48 hodin. I tato novelisace je sporná, neboť porušuje princip nezrušitelnosti základních práv. Tato zásada je však spíše monologem ústavodárce.

Odkazy