Lidské právo: Porovnání verzí
d (Robot: Automated text replacement (- - + – )) |
d (Robot: Automated text replacement (-\[\[:cs:[^\|]*\|([^\]]*)\]\] +\1)) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
'''Lidské právo''' (angl. ''human right'', fr. ''droit de l'homme'', něm. ''Menschenrecht'') je to [[právo]], které je ústavou zaručeno všem lidem ve vztahu ke [[stát]]u. | '''Lidské právo''' (angl. ''human right'', fr. ''droit de l'homme'', něm. ''Menschenrecht'') je to [[právo]], které je ústavou zaručeno všem lidem ve vztahu ke [[stát]]u. | ||
− | Lidská práva se někdy – zejména v | + | Lidská práva se někdy – zejména v Evropě – označují jako '''základní práva''' (angl. ''fundamental rights'', fr. ''droits fondamentaux'', něm. ''Grundrechte''), přičemž lidskými právy jsou v tomto chápání jen taková základní práva, která svědčí každému, bez ohledu na to, je-li [[občan]]em daného [[stát]]u; nejsou jimi tedy zejména práva politická. Popsaný usus je vesměs dodržován i v českém [[právní řád|právním řádu]] a v [[judikatura|judikatuře]] [[Ústavní soud|Ústavního soudu]]. Někdy se po vzoru [[Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod|Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod]] hovoří o "lidských právech a základních svobodách", avšak neboť [[svoboda]] je pouhým typem |
[[subjektivní právo|subjektivního práva]], nemá taková terminologie racionální opodstatnění. | [[subjektivní právo|subjektivního práva]], nemá taková terminologie racionální opodstatnění. | ||
Řádka 38: | Řádka 38: | ||
Podle převažujícího výkladu jsou lidská práva svou povahou [[jusnaturalismus|přirozená]], takže moderní [[právní stát]]y představují synthesu přirozeněprávního základu, vrstvy nezcizitelných, nezadatelných a nezměnitelných lidských práv, jež svědčí každému bez rozdílu (a v některých případech se jich ani nelze vzdát), a [[juspositivismus|positivisticky]] pojímaného, obyčejného práva. | Podle převažujícího výkladu jsou lidská práva svou povahou [[jusnaturalismus|přirozená]], takže moderní [[právní stát]]y představují synthesu přirozeněprávního základu, vrstvy nezcizitelných, nezadatelných a nezměnitelných lidských práv, jež svědčí každému bez rozdílu (a v některých případech se jich ani nelze vzdát), a [[juspositivismus|positivisticky]] pojímaného, obyčejného práva. | ||
− | Z hlediska [[juspositivismus|positivistického]] chápání práva je však takový výklad nepřijatelný, neboť lidským právům připisuje ahistorickou, | + | Z hlediska [[juspositivismus|positivistického]] chápání práva je však takový výklad nepřijatelný, neboť lidským právům připisuje ahistorickou, transcendentální legitimitu. Positivisté poukazují na to, že absolutisujeme-li lidská práva bez ohledu na jejich často kontroversní charakter a historickou podmíněnost, upřeme ''a priori'' legitimitu celé řadě názorových proudů, než mají ve společnosti podstatné zastoupení: např. zákaz [[trest smrti|trestu smrti]] (v [[mír]]ových podmínkách) je sice v evropských zemích uzákoněn jako právo ústavní, avšak nezanedbatelná část společnosti tento zákaz odmítá a tvrdí, že odstraněním [[trest smrti|trestu smrti]] se narušilo přirozené vnímání spravedlnosti. Je |
zde tedy konflikt dvou přirozených práv, jehož řešení ve prospěch jednoho z nich je pouhým právněpolitickým rozhodnutím bez jakékoli transcendentální oprávněnosti. | zde tedy konflikt dvou přirozených práv, jehož řešení ve prospěch jednoho z nich je pouhým právněpolitickým rozhodnutím bez jakékoli transcendentální oprávněnosti. | ||
− | Ještě silnější kontroverse se v posledních letech rozhořely v otázce práv ethnických a náboženských menšin. Stoupenci | + | Ještě silnější kontroverse se v posledních letech rozhořely v otázce práv ethnických a náboženských menšin. Stoupenci neokonservativních názorů tvrdí, že přiznáním práva na ne-asimilaci menšin je podkopávána sama podstata a životaschopnost hostitelského [[stát]]u. |
− | Z [[juspositivismus|positivistického]] hlediska jsou lidská práva dána především zkušeností z | + | Z [[juspositivismus|positivistického]] hlediska jsou lidská práva dána především zkušeností z totalitních režimů 20. století: vznikla prostou kodifikací těch hodnot, které byly lidem totalitní mocí upírány a nejsou tudíž ani transcendentální, ani nadčasová. [[Právo na život]] (a kategorický zákaz [[trest smrti|trestu smrti]]) je odrazem neúcty totalitních vládců k životu a zmařených lidských životů, které si tyto režimy vyžádaly, právo na individualitu (tzn. [[svoboda svědomí]], [[svoboda projevu]], [[svoboda vyznání]], [[svoboda uměleckého projevu]] atp.) je kontraposicí snahy totalitních diktatur po unifikaci člověka a potlačení jeho individuálních aspirací, právo na [[spravedlivý proces]] reflektuje realitu záměrného odepření přístupu ke [[spravedlnost]]i zejména v případech, kdy by měl být žalován sám totalitní [[stát]], ochrana [[vlastnictví]] představuje negaci masových majetkových přesunů ([[konfiskace|konfiskací]]), které byly pro totalitní režimy příznačné, zdůraznění principu [[legalita|legality]] výkonu [[veřejná moc|veřejné moci]] má vztah k mocenské zvůli předchozích utlačovatelů. Lidská práva jsou proto historicky podmíněná a změna [[katalog]]u lidských práv, a to ani jeho zúžení, by nemuselo nutně vést k zániku demokratického [[právní stát|právního státu]]. |
=== Lidská práva právnických osob === | === Lidská práva právnických osob === |
Verse z 8. 10. 2006, 17:50
Lidské právo (angl. human right, fr. droit de l'homme, něm. Menschenrecht) je to právo, které je ústavou zaručeno všem lidem ve vztahu ke státu.
Lidská práva se někdy – zejména v Evropě – označují jako základní práva (angl. fundamental rights, fr. droits fondamentaux, něm. Grundrechte), přičemž lidskými právy jsou v tomto chápání jen taková základní práva, která svědčí každému, bez ohledu na to, je-li občanem daného státu; nejsou jimi tedy zejména práva politická. Popsaný usus je vesměs dodržován i v českém právním řádu a v judikatuře Ústavního soudu. Někdy se po vzoru Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod hovoří o "lidských právech a základních svobodách", avšak neboť svoboda je pouhým typem subjektivního práva, nemá taková terminologie racionální opodstatnění.
Tato práva jsou garantována jednak samotnou Ústavou a Listinou základních práv a svobod, jednak řadou mezinárodních závazků České republiky, příkladmo Úmluvou proti mučení, Úmluvou o právech dítěte a evropskou Úmluvou o ochraně základních práv a svobod, jež je z těchto úmluv nejobecnější. Právě tuto úmluvu vykládá a aplikuje Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku.
Neboť lidská práva bývají zaručena ústavou, promiscue se pro ně často užívá též označení ústavní práva.
Obsah
Generace lidských práv
- občanská – zejména právo na život, zákaz mučení a nucené práce, právo na soukromé vlastnictví, svoboda pohybu a pobytu, svoboda svědomí.
- politická – zejména svoboda projevu, petiční právo, svoboda shromažďovací, spolčovací a všeobecné volební právo přímé, rovné a tajné.
- sociální – zejména právo na práci, stávku, odměnu, pojištění a odbory, zákaz práce dětí.
- ekologická – právo na zdravé životní prostředí.
Podle jiného dělení se systém základních práv se člení na tzv. lidská práva, která svědčí každému bez rozdílu státní příslušnosti (např. zákaz trestu smrti), a práva politická, která mohou v plné míře využívat pouze čeští občané – čeští státní příslušníci (např. právo sdružovat se v politických stranách). Další členění je podle povahy zákadním právem chráněného zájmu, např. práva sociální, práva kulturní, práva národnostních menšin apod.
Důležitou pojistkou ochrany základních práv je ustanovení čl. 1 Listiny základních práv a svobod, podle něhož jsou základní práva nezadatelná, nezcizitelná, nepromlčitelná a nezrušitelná. Jednou přiznaná základní práva tedy nelze odejmout ani novelisací právního předpisu, jímž byla stanovena; katalog základních práv lze pouze rozšiřovat, nikoli zužovat.
V tomto směru je proto nanejvýš sporná novela Listiny základních a práv a svobod z r. 1998, která prodloužila přípustnou dobu zadržení osoby předtím, než je postavena před soud, ze 24 na 48 hodin.
Soudní ochrana základních práv
Ochranu základních práv poskytují jednak obecné soudy, jednak specialisovaná instituce zřízená k ochraně ústavnosti, Ústavní soud.
Výkladu základních práv se věnuje rozsáhlá judikatura Ústavního soudu. Ten mimo jiné rozhodl, že porušení základních práv musí poskytnout ochranu každý soud na základě každého opravného prostředku; dosavadní výklad Nejvyššího soudu, který mnohá dovolání, jež tvrdila porušení základních práv dovolatele, odmítal s tím, že nenaplňují formální požadavky z hlediska přípustných dovolacích důvodů, a odkazoval dovolatele do řízení o ústavní stížnosti, není tedy ústavně konformní a Nejvyššímu soudu byl zakázán.
Výkladové potíže byly donedávna s článkem 89 odst. 2 Ústavy, který stanoví všeobecnou závaznost rozhodnutí Ústavního soudu. Mnozí právní theoretici, včetně uznávaných autorit v oboru ústavního práva, měli za to, že Ústava má na mysli jen tolik, že takové rozhodnutí je závazné procesně, tzn. v rámci Ústavním soudem rozhodnuté věci, a nemá závaznost precedentu. Ústavní soud však (v souvislosti s rozhodováním o zákonnosti vazby) judikoval, že tento výklad Ústavy není správný, neboť závazností se minimálně v případě publikovaných nálezů Ústavního soudu míní závaznost precedenční, tzn. závaznost pro všechny obdobné případy.
Absolutní a relativní lidská práva
U lidských práv se užívá přívlastku absolutní a relativní ve zcela jiném smyslu než u samotných subjektivních práv.
Absolutní lidská práva nelze omezit zákonem, neposuzují se v kontextu dalších lidských práv (vyjma absolutních) a nelze připustit, aby byla zpochybňována např. v zájmu národní bezpečnosti. V případě konfliktu dvou lidských práv, z nichž jedno je absolutní, musí toto právo vždy dostat přednost. Příkladem absolutního lidského práva je právo na život.
Relativní lidská práva si konkurují. Je možné omezit je v případech, kdy to Listina nebo Úmluva připouští, zákonem, a pokud se taková lidská práva dostanou do konfliktu, je třeba rozhodnout na základě principu proporcionality: přednost dostává to právo, které chrání vyšší hodnotu, avšak s minimálním nutným omezením práv ostatních, tak aby mezi konfliktními právy byla zachována úměrnost – proporcionalita. Příkladem relativního lidského práva je svoboda projevu.
Diskuse o povaze lidských práv
Podle převažujícího výkladu jsou lidská práva svou povahou přirozená, takže moderní právní státy představují synthesu přirozeněprávního základu, vrstvy nezcizitelných, nezadatelných a nezměnitelných lidských práv, jež svědčí každému bez rozdílu (a v některých případech se jich ani nelze vzdát), a positivisticky pojímaného, obyčejného práva.
Z hlediska positivistického chápání práva je však takový výklad nepřijatelný, neboť lidským právům připisuje ahistorickou, transcendentální legitimitu. Positivisté poukazují na to, že absolutisujeme-li lidská práva bez ohledu na jejich často kontroversní charakter a historickou podmíněnost, upřeme a priori legitimitu celé řadě názorových proudů, než mají ve společnosti podstatné zastoupení: např. zákaz trestu smrti (v mírových podmínkách) je sice v evropských zemích uzákoněn jako právo ústavní, avšak nezanedbatelná část společnosti tento zákaz odmítá a tvrdí, že odstraněním trestu smrti se narušilo přirozené vnímání spravedlnosti. Je zde tedy konflikt dvou přirozených práv, jehož řešení ve prospěch jednoho z nich je pouhým právněpolitickým rozhodnutím bez jakékoli transcendentální oprávněnosti.
Ještě silnější kontroverse se v posledních letech rozhořely v otázce práv ethnických a náboženských menšin. Stoupenci neokonservativních názorů tvrdí, že přiznáním práva na ne-asimilaci menšin je podkopávána sama podstata a životaschopnost hostitelského státu.
Z positivistického hlediska jsou lidská práva dána především zkušeností z totalitních režimů 20. století: vznikla prostou kodifikací těch hodnot, které byly lidem totalitní mocí upírány a nejsou tudíž ani transcendentální, ani nadčasová. Právo na život (a kategorický zákaz trestu smrti) je odrazem neúcty totalitních vládců k životu a zmařených lidských životů, které si tyto režimy vyžádaly, právo na individualitu (tzn. svoboda svědomí, svoboda projevu, svoboda vyznání, svoboda uměleckého projevu atp.) je kontraposicí snahy totalitních diktatur po unifikaci člověka a potlačení jeho individuálních aspirací, právo na spravedlivý proces reflektuje realitu záměrného odepření přístupu ke spravedlnosti zejména v případech, kdy by měl být žalován sám totalitní stát, ochrana vlastnictví představuje negaci masových majetkových přesunů (konfiskací), které byly pro totalitní režimy příznačné, zdůraznění principu legality výkonu veřejné moci má vztah k mocenské zvůli předchozích utlačovatelů. Lidská práva jsou proto historicky podmíněná a změna katalogu lidských práv, a to ani jeho zúžení, by nemuselo nutně vést k zániku demokratického právního státu.
Lidská práva právnických osob
Existuje též ostrý spor o to, zda právnické osoby mají též lidská práva. Podle liberálního pojetí je právnická osoba fikce a lidská práva nemá. Majetková práva právnické osoby, která stát porušil, jsou v tomto pojetí chráněna nepřímo, prostřednictvím majetkových práv společníka.
Podle konservativního pojetí je právnická osoba živoucím organismem. Ústavní soud se přiklonil ke konservativnímu pojetí a přiznal lidská práva dokonce veřejnoprávní korporaci – obci.