Soud: Porovnání verzí
(* Aleš Rozehnal: [http://hlidacipes.org/kauza-nagyova-aneb-on-line-zpravodajstvi-ze-zamcene-soudni-sine/ veřejnost a přímé přenosy]) |
|||
(Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 4: | Řádka 4: | ||
== Senát == | == Senát == | ||
− | Soud může rozhodovat v plénu, nebo každý soudce zvlášť jako samosoudce. Někde je soud rozdělen na oddělení (něm. ''Kammer'' | + | Soud může rozhodovat v plénu, nebo každý soudce zvlášť jako samosoudce. Někde je soud rozdělen na oddělení nebo senáty (něm. ''Kammer'', angl. ''panel of judges'', fr. ''chambre''). |
== Česká republika == | == Česká republika == | ||
Řádka 25: | Řádka 25: | ||
V zákonem vymezených případech přebírají funkci soudů i jiné orgány veřejné moci, např. obecní úřady poskytují ochranu podle § 5 [[občanský zákoník|občanského zákoníku]], bezprostřední ochranu je povinna poskytnout [[policie]] (státní i obecní) a spory mezi telekomunikačními operátory a jejich zákazníky rozhoduje [[Český telekomunikační úřad]]. Vždy však musí mít občan možnost obrátit se se svou věcí na soud (čl. 36 [[Listina základních práv a svobod|Listiny základních práv a svobod]]). | V zákonem vymezených případech přebírají funkci soudů i jiné orgány veřejné moci, např. obecní úřady poskytují ochranu podle § 5 [[občanský zákoník|občanského zákoníku]], bezprostřední ochranu je povinna poskytnout [[policie]] (státní i obecní) a spory mezi telekomunikačními operátory a jejich zákazníky rozhoduje [[Český telekomunikační úřad]]. Vždy však musí mít občan možnost obrátit se se svou věcí na soud (čl. 36 [[Listina základních práv a svobod|Listiny základních práv a svobod]]). | ||
+ | |||
+ | Více než 3článková soudní soustava je nevhodná, neboť články by měly kopírovat stupně. Vrchní soudy by měly být zrušeny bez náhrady;[http://zpravy.ods.cz/graf.php?ID=14214] ústavní soud by měl být sloučen s nejvyšším soudem. | ||
=== Justiční orgán === | === Justiční orgán === | ||
Řádka 34: | Řádka 36: | ||
* [[Soudní normotvorba]] | * [[Soudní normotvorba]] | ||
* [[Vazba#Justiční excessy v ČR]] | * [[Vazba#Justiční excessy v ČR]] | ||
+ | * [[Kmetský soud]] | ||
+ | * [[Soudní rejstřík]] | ||
+ | * [[Seznam slavných případů]] | ||
== {{Reference}} == | == {{Reference}} == | ||
+ | * zákon č. 217/1896 ř. z., jímž vydávají se předpisy o obsazování, vnitřním zařízení a řádě jednacím soudů ([http://alex.onb.ac.at/cgi-content/alex?aid=rbo&datum=1896&page=681&size=45 zákon o organisaci soudní]) | ||
* Jan Kolba: ''Nezávislost soudní moci – fikce nebo realita?'' In [[Právní rozhledy]] 23/2007, pp. 860–864 = obhajoba soudcokracie | * Jan Kolba: ''Nezávislost soudní moci – fikce nebo realita?'' In [[Právní rozhledy]] 23/2007, pp. 860–864 = obhajoba soudcokracie | ||
* Pavel Hasenkopf: ''Ústavní soud zrušil dělbu moci.'' In [http://www.cepin.cz/docs/newslettery/2007-10.pdf Newsletter CEP] říjen 2007, pp. 1–3 = kritika soudcokracie (PDF) | * Pavel Hasenkopf: ''Ústavní soud zrušil dělbu moci.'' In [http://www.cepin.cz/docs/newslettery/2007-10.pdf Newsletter CEP] říjen 2007, pp. 1–3 = kritika soudcokracie (PDF) | ||
Řádka 42: | Řádka 48: | ||
* info o knize [http://cepin.cz/cze/kniha.php?ID=71 Soudcokracie v ČR - fikce, nebo realita] | * info o knize [http://cepin.cz/cze/kniha.php?ID=71 Soudcokracie v ČR - fikce, nebo realita] | ||
* [http://portal.justice.cz/ms/ms.aspx?j=33&o=23&k=382&d=116763 Správa soudů ve vybraných zemích] | * [http://portal.justice.cz/ms/ms.aspx?j=33&o=23&k=382&d=116763 Správa soudů ve vybraných zemích] | ||
+ | * zákon č. 217/1896 ř.z., [http://alex.onb.ac.at/cgi-content/alex?aid=rbo&datum=1896&page=681&size=45 jímž se vydávají předpisy o obsazování, vnitřním zařízení a jednacím řádě soudů] (zákon o soudní organisaci) | ||
+ | * Aleš Rozehnal: [http://hlidacipes.org/kauza-nagyova-aneb-on-line-zpravodajstvi-ze-zamcene-soudni-sine/ veřejnost a přímé přenosy] | ||
[[Kategorie:Justice]] | [[Kategorie:Justice]] |
Aktuální verse z 21. 1. 2015, 09:17
Soud (angl. court, fr. tribunal nebo cour de justice) je instituce (státní úřad v širším smyslu), která poskytuje ochranu porušeným a ohroženým právům fysických a právnických osob a chrání zájmy společnosti tam, kde jí to ukládá zákon.
Základním znakem soudnictví je nezávislost na státu, který u nich pouze vykonává státní správu, avšak do rozhodovací činnosti soudů nesmí nijak zasahovat. Proto jsou soudy způsobilé řešit i takové spory, kdy je jedním z účastníků soudního řízení právě stát, např. ve správním soudnictví a v majetkových sporech, kde jde o majetek, na který si stát činí nárok (typicky restituční spory).
Obsah
Senát
Soud může rozhodovat v plénu, nebo každý soudce zvlášť jako samosoudce. Někde je soud rozdělen na oddělení nebo senáty (něm. Kammer, angl. panel of judges, fr. chambre).
Česká republika
Soudní soustava
- články
- stupně (instance)
Soudnictví se obecně člení na civilní (jehož součástí je i soudnictví obchodní, rodinné a dědické), trestní, správní a ústavní, s výjimkou posledně jmenovaného je však v České republice vykonává společný systém obecných soudů. Ten tvoří okresní soudy, krajské soudy, vrchní soudy, Nejvyšší soud a Nejvyšší správní soud. Všechny tyto soudy administrativně řídí (tj. vykonává u nich státní správu) Ministerstvo spravedlnosti.
Mimo tento systém stojí Ústavní soud, který je soudem poskytujícím ochranu porušení základních (ústavních) práv stěžovatele. Ústavní soud Ministerstvu spravedlnosti ani jinému státnímu úřadu nepodléhá.
V zákonem vymezených případech přebírají funkci soudů i jiné orgány veřejné moci, např. obecní úřady poskytují ochranu podle § 5 občanského zákoníku, bezprostřední ochranu je povinna poskytnout policie (státní i obecní) a spory mezi telekomunikačními operátory a jejich zákazníky rozhoduje Český telekomunikační úřad. Vždy však musí mít občan možnost obrátit se se svou věcí na soud (čl. 36 Listiny základních práv a svobod).
Více než 3článková soudní soustava je nevhodná, neboť články by měly kopírovat stupně. Vrchní soudy by měly být zrušeny bez náhrady;[1] ústavní soud by měl být sloučen s nejvyšším soudem.
Justiční orgán
Zákon č. 97/1963 Sb. o mezinárodním právu soukromém a procesním, zejména jeho § 63 používá pojem justiční orgán. S tím se s jako předběžnou otázkou musel vypořádat NS ČR ve věci Ministerstvo obrany Slovenské republiky v. J. T. ze dne 25. září 2007, sp. zn. 20 Cdo 2296/2007: "Zákon tedy hovoří o rozhodnutích „justičních orgánů cizího státu“. Justičními orgány má na mysli, jak plyne ze souvislosti jeho ustanovení, soudy a (státní) notářství. Je však možné, že v některých státech přísluší rozhodování o některých občanskoprávních, rodinných, pracovních či jiných obdobných věcech orgánům jiným než těm, které zákon označuje za justiční (např. rozhodnutí správního orgánu ve věcech nezletilých apod.)."
Vizte též
- Evropský soud pro lidská práva, instituce Rady Evropy se sídlem ve Štrasburku
- Evropský soudní dvůr, Soud prvního slyšení, jedna z institucí EU se sídlem v Lucemburku
- Soudní normotvorba
- Vazba#Justiční excessy v ČR
- Kmetský soud
- Soudní rejstřík
- Seznam slavných případů
Prameny a literatura
- zákon č. 217/1896 ř. z., jímž vydávají se předpisy o obsazování, vnitřním zařízení a řádě jednacím soudů (zákon o organisaci soudní)
- Jan Kolba: Nezávislost soudní moci – fikce nebo realita? In Právní rozhledy 23/2007, pp. 860–864 = obhajoba soudcokracie
- Pavel Hasenkopf: Ústavní soud zrušil dělbu moci. In Newsletter CEP říjen 2007, pp. 1–3 = kritika soudcokracie (PDF)
Další odkazy
- info o knize Soudcokracie v ČR - fikce, nebo realita
- Správa soudů ve vybraných zemích
- zákon č. 217/1896 ř.z., jímž se vydávají předpisy o obsazování, vnitřním zařízení a jednacím řádě soudů (zákon o soudní organisaci)
- Aleš Rozehnal: veřejnost a přímé přenosy